• بررسی شیوع انکیلوز مولرهای شیری در کودکان دبستانی شهر رشت 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 490
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: انکیلوز دندانی یکی از عوامل تاثیرگذار موضعی بر رویش دندان است که اغلب در مولرهای شیری مشاهده می شود و می تواند سبب تاخیر یا رویش نابجای دندان های جایگزین، کاهش طول قوس دندانی و به مخاطره افتادن وضعیت پریودنتال دندان های دایمی مجاور و جانشین شود. تشخیص به موقع انکیلوز نقش مهمی در پیشگیری و کنترل مشکلات بعدی اکلوژنی دارد.

    هدف: هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع انیکلوز مولرهای شیری در کودکان هفت تا نه ساله شهر رشت بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی مقطعی روی 1023 کودک پایه دوم و سوم دبستان انجام گرفت. روش نمونه گیری، تصادفی ساده دو مرحله ای بود. معیار تشخیص انیکلوز، وجود حداقل یک میلی متر اینفرااکلوژن مارژینال ریج نسبت به دندان مجاور بود. در صورت وجود دشواری در تشخیص، سایر معیارها شامل بررسی اکلوژن با دندان های مقابل و فقدان موییلیتی نیز در نظر گرفته می شد. یافته ها با آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: شیوع انکیلوز در جمعیت مورد بررسی 15% بود. تفاوت معنی داری میان دو جنس به دست نیامد. شیوع انکیلوز به طور معنی داری در فک پایین بیشتر بود (p=0.001). بیشترین دندان مبتلا را مولر اول شیری فک پایین و کمترین را مولر دوم شیری بالا تشکیل می دادند. بیش از 60% از افراد دارای بیش از یک دندان انکیلوزه بودند. بالاترین میزان شیوع در گروه نه ساله دیده شد. در دو درصد از افراد دندان سنترا ل بالا از نظر اندازه بزرگتر از معمول بود.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع نسبتا بالای انکیلوز در زمان رشد آلوئول در جمعیت مورد بررسی و اهمیت مداخله به موقع در کاهش عوارض و هزینه های درمان لازم است دندانپزشکان در مورد مشکل و نحوه برخورد با آن آگاهی و شناخت کافی داشته و در هنگام معاینات معمول دندانپزشکی به آن دقت نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها