• مقایسه محتوای فلوراید چهار نوع چای به دو روش اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی یونی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: چای به عنوان ماده ای با محتوای بالای فلوراید شناخته شده است و مصرف آن می تواند با میزان کلی جذب فلوراید بدن در ارتباط باشد. با توجه به اینکه مقدار فلوراید انواع چای می تواند با هم متفاوت باشد، بنابراین هدف از این مطالعه، مقایسه محتوای فلوراید چهار نوع چای ایرانی و خارجی متداول در ایران با دو روش اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی یونی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی، دو نمونه چای ایرانی (گلستان، مظفر) و خارجی (لیپتون، سیلان) از نوع چای سیاه بسته بندی شده با تاریخ بسته بندی یکسان تهیه شد. از هر نوع چای سه نمونه با سری ساخت متفاوت تهیه گردید. جهت یکسان سازی شرایط تهیه چای، به ازای چهار گرم از چای خشک، صد میلی لیتر آب مقطر در حال جوش اضافه گردید، سپس مخلوط روی حمام آب گرم با حرارت 85 درجه سانتی گراد قرار گرفت و میزان استخراج فلوراید پس از بیست دقیقه به روش های اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی اندازه گیری شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های paired-t, duncan, anova استفاده گردید.

    یافته ها: هر چهار نوع چای حاوی مقادیر قابل توجه فلوراید بودند (2.7-4.44 مگاپاسکال با روش کروماتوگرافی یونی و 2.77-4.38 مگاپاسکال با روش اسپکتروفتومتری). در هر دو روش اندازه گیری، تفاوت معنی داری بین غلظت فلوراید چهار نوع چای وجود داشت (p<0.05) و غلظت فلوراید چای لیپتون به طور معنی داری از سه نوع چای دیگر بیشتر بود. بر اساس این مطالعه بین روشهای اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی یونی برای تعیین غلظت فلوراید تفاوت معناداری وجود ندارد.

    نتیجه گیری: میانگین غلظت فلوراید چای لیپتون در هر دو روش اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی یونی نسبت به سایر نمونه ها به طور معناداری بیشتر است. اختلاف معنی داری بین اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی یونی در اندازه گیری فلوراید چای وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم