• بررسی مقایسه ای تکنیک فلپ کرونالی با یا بدون کاربرد ژل edta در درمان تحلیل لثه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تاکنون فنون جراحی متعددی جهت پوشش سطوح عریان ریشه معرفی شده اند. به همین جهت هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسه ای فلپ کرونالی با یا بدون کاربرد ژل اتیلن دی آمینوتترا استیک اسید در درمان تحلیل های لثه ای می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی است به صورت  split-mouthو تصادفی و در یک دوره سه ماهه طراحی شده است. به همین منظور تعداد 25 بیمار با دامنه سنی 17-60 سال که دارای یک جفت تحلیل لثه ای در سمت باکال به عمق حداقل دو میلیمتر می باشند در این مطالعه شرکت داده شدند. روش جراحی به منظور پوشش سطوح عریان ریشه، تکنیک کرونالی فلپ بود که برای هر دو ناحیه تحلیل در یک جلسه انجام می شد. فقط در یکی از نواحی که به طور تصادفی انتخاب شده بود، از ژل edta (ph=7, %24) نیز استفاده گردیده. (گروه آزمون n=25). اندازه گیری های کلینیکی شامل ارزیابی وضعیت بهداشت دهان، عمق تحلیل (rd)، پهنای تحلیل (rw) ارتفاع بافت کراتینیزه (hkt)، عمق پروب (pd) و حد چسبندگی  (pal)و همچنین تهیه فتوگراف ها  قبل از عمل و 1-3 ماه بعد از عمل جراحی انجام پذیرفت. اطلاعات بدست آمده از بیماران مرتب شده و به صورت متوسط ± انحراف از معیار بیان شدند و با استفاده از آزمون های t-2 paired, t- student و آنالیز واریانس مشاهدات تکراری (anova) بررسی شدند.

    یافته ها: سه ماه بعد از درمان، در هر دو گروه درمانی پوشش سطوح عریان ریشه و افزایش حد چسبندگی به طور چشمگیری مشاهده شد. متوسط متغیر rd در گروه آزمون از 2.73 میلیمتر به 0.53 میلیمتر و در گروه کنترل از 2.39 میلیمتر به 0.79 میلیمتر کاهش یافت که معادل میزان پوشش به ترتیب 79% و 68% بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نشد (p=0.13). همچنین در مورد سایر متغیرهای این مطالعه، آنالیز آماری اختلاف معنی داری را بین دو گروه بجز در مورد (p=0.004) pal نشان نداد.

    نتیجه گیری: کاربرد ژل edta به همراه کرونالی فلپ جهت پوشش سطوح عریان ریشه دارای تأثیر واضح و مشخصی نسبت به تکنیک فلپ کرونالی به تنهایی نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها