• بررسی میزان همبستگی پارامترهای سفالومتری افقی وابسته به پلان افقی حقیقی با برخی از پارامترهای افقی و عمودی معمول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 487
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استفاده از پلان های مرجع اینتراکرانیال برای ارزیابی قدامی- خلفی روابط فکی به طور ذاتی قابل اعتماد نیست، ولی همچنان به طور وسیعی این پلان ها در ارزیابی های سفالومتریک، جهت تشخیص و درمان بیماران ارتودنسی به کار می روند. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان همبستگی دو آنالیز وابسته به پلان اکستراکرانیال (th-wits, th/ab) true horizontal با آنالیزهای افقی و عمودی که به صورت معمول انجام می گیرد، می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی از چهل بیمار بالغ شامل بیست زن و بیست مرد در محدوده سنی 18-24 سال، رادیوگرافی لترال سفالومتری در حالت موقعیت طبیعی سر تهیه شد. افرادی که سابقه مشکلات کرانیوفاسیال و یا درمان های ارتودنسی داشتند از مطالعه خارج شدند. تمام رادیوگرافی ها به وسیله یک نفر و یک دستگاه تهیه شد. تریسینگ انجام گرفت و صحت آن به وسیله دو متخصص ارتودنسی تأیید گردید و ضریب کاپا برای تعیین توافق بین آن دو تعیین شد. آنالیز همبستگی انجام گردید و ضریب همبستگی pearson بین th-wits, th/ab با پارامترها و آنالیزهای افقی  schwartz, app-bpp, harvold, wylie, wits زاویه anb و پارامترهای عمودی th-gogn, s-go/n-me, sn-gogn و مجموع زوایای خلفی مشخص گردید.

    یافته ها: در بررسی همبستگی با پارامترهای افقی بیشترین همبستگی، به ترتیب بین پارامترهای th/ab ,th-wits با پارامتر زاویه ای (0.61, 0.68) app-bpp, (0.73) anb  دیده شد. th-wits با wits, schwartz, harvold, wylie همبستگی معنی داری نشان نداد. th/ab نیز با wits, wylie همبستگی معنی دار نداشت. th/ab, th-wits همبستگی معنی داری با پارامترهای بعد عمودی داشتند. هر دو بیشترین همبستگی را با مجموع زوایای خلفی نشان و دادند. th/ab همبستگی معنی داری با s-go/n-me نداشت.

    نتیجه گیری: در استفاده از th/ab, th-wits باید توجه داشت که این دو از بُعد عمودی متأثر می شوند و با آنالیزهای خطی افقی همبستگی معنی داری نشان نمی دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم