• اثر خشونت سطحی اباتمنت بر میزان گیر روکشهای متکی بر ایمپلنت سمان شده با سمانهای موقت مختلف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 523
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: استفاده از سمانهای موقت برای سمان کردن پروتزهای سمان شونده متکی بر ایمپلنت، مزیت قابلیت دسترسی مجدد را داراست، اما هنوز هم گیر باید کافی باشد. هدف این مطالعه مقایسه میزان گیر سمانهای موقت به کار رفته برای سمان کردن روکش تک واحدی متکی بر ایمپلنت و بررسی رابطه آن با خشونت سطح اباتمنت می باشد.

    روش بررسی: نوع این مطالعه تجربی یا مداخله ای (experimental or interventional) بود. بیست اباتمنت تایتانیومی قابل تراش ایمپلنت(biohorizons)  به طول هشت میلی متر به آنالوگ ایمپلنت با تورک سی نیوتن سانتیمتر متصل گردیدند. آنالوگ ها با استفاده از سرویور درون بلوک های تهیه شده از آکریل خود سخت شونده قرار داده شدند. بعد از ساخت روکش برای هر اباتمنت، سمانهای موقت tempbond ne, dycal, tempbond برای اتصال روکش به اباتمنت مربوطه به کار رفتند. تمام نمونه ها قبل از تست، در رطوبت 100% و دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 48 ساعت نگهداری شدند. روکشها با نیروی پانصد کیلوگرم با سرعت 0.5 سانتی متر در دقیقه با استفاده از universal testing machine از روی اباتمنت ها کشیده شدند و استحکام کششی به نیوتن ثبت گردید. سپس نمونه ها به دو گروه تقسیم شدند. ده اباتمنت با ذرات اکسید آلومینیوم پنجاه میکرون شن سایی شدند و سطح ده اباتمنت دیگر با استفاده از فرز الماسی با خشونت متوسط زبر گردید. مجدداً سمانهای موقت مورد استفاده قرار گرفتند و سنجش استحکام کششی به روش مشابه صورت گرفت. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری 2way anova, paired t-test ارزیابی گردیدند.

    یافته ها: استحکام کششی 26.01±3.53, dycal بیشتر از tempbond, tempbond ne بود. آزمون 2 way anova نشان داد که ارتباط معنی داری بین سمان موقت به کار رفته و وضعیت سطح اباتمنت وجود دارد. tempbond, tempbond ne در مواقعی که روی سطح سند بلاست شده یا سطح خشن شده با فرز الماسی مورد استفاده قرار گیرند، استحکام کششی بالاتری دارند. با وجود این استحکام کششی dycal تحت تأثیر وضعیت سطح اباتمنت قرار نمی گیرد.

    نتیجه گیری: تغییر سطح اباتمنت با سندبلاست کردن یا فرز الماسی باعث افزایش گیر سمانهای tempbond, tempbond ne می شود. اما در مورد dycal، با تغییر سطح اباتمنت گیرروکش بهتر نمی گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها