• بررسی موانع توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه ساکنان روستا (مطالعه موردی: روستای سهلاور در شهرستان کهنوج)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/08/01
    • تعداد بازدید: 567
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 2
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    توریسم روستایی، یکی از مفاهیم و اشکال توسعه پایدار است که در آن از منابع موجود در مناطق روستایی استفاده می شود. این گونه توسعه، کمترین تاثیر مخرب را دارد یا اصولا فاقد چنین تاثیراتی است و از رهگذر ارتقای سطح بهره وری در مناطق، ایجاد اشتغال، اصلاح توزیع درآمد، حفظ محیط روستا و فرهنگ بومی، جلب مشارکت مردم محلی و ارائه شیوه های مناسب برای منطق ساختن باورها و ارزش های سنتی با شرایط امروزی، منافع روزافزون را نصیب مناطق روستایی می سازد. گردشگری از مهم ترین فعالیت های انسان معاصر است که همراه با بوجود آوردن تغییراتی شگرف در سیمای زمین، اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روش زندگی انسان ها را دگرگون می سازد. همچنین این مقوله یکی از عوامل بسیار مهم در راستای تبادل فرهنگی و آشنایی با ملل دیگر از ابعاد متعدد طبیعی، فرهنگی و ... می باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی موانع توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه ساکنان روستا در روستای سهلاور در شهرستان کهنوج می باشد. روش انجام تحقیق توصیفی-تحلیلی است. و گردآوری داده ها به صورت اسنادی-کتابخانه ای، و همچنین ابزار پرسش نامه بوده است. جامعه آماری تحقیق، ساکنان دهستان مذکور می باشد. واحد نمونه نیز سرپرستان خانوارهای روستایی، سپس با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه ای شامل 50 خانوار تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده نموده ایم. نتایج تحقیق از نظر مخاطبان نشان داد که، توسعه گردشگری در محدوده مورد مطالعه با موانع و تنگناهای از جمله: اقتصادی و مالی (عدم اشتغال زایی مناسب گردشگری در روستا، پایین بودن سطح درآمد و زندگی مردم، و ...)، اجتماعی-فرهنگی (نبود تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب برای گردشگران، نبود راهنمای تور آگاه به توانمندی های گردشگری و ارائه آن به گردشگران به ویژه خارجی ها، و ...)، کالبدی-فضایی (ناکافی بودن امکانات رفاهی و اقامتی روستا، نامناسب بودن زیرساخت های محیطی و کالبدی، نبود راه دسترسی مناسب به آثار تاریخی موجود در روستا، و ...)، ساختاری مدیریتی (نبود برنامه ریزی و مدیریت صحیح برای گردشگری پایدارف کمبود حجم برنامه های صدا و سیما در موضوع گردشگری روستا در سطح استانی و ملی، و ...)، جغرافیایی و محیطی (آفتابی بودن بیشتر روزها در طول سال، برخورداری از روزهای سرد و برفی به همراه باد در اغلب اوقات سال و ...)، مواجه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
  • سوال مریم صداقت

    سوال مریم صداقت 11 اردیبهشت ماه 1401

    با عرض سلام و وقت بخیر این مقاله موانع توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه ساکنان روستا چرا قابل دانلود نیست؟

    • پاسخ

      به این سوال پاسخ دهید
      چگونه یک پاسخ مناسب بنویسیم ؟
      • قبلا از این مقاله را مطالعه نموده اید؟

        همیشه بهتر است، به سوالاتی پاسخ بدهید که سوال شخصی شما پیش از این بوده و با تجربه یا تحقیق پاسخ آن را بدست آورده اید.

      • خوانندگان خود را آموزش دهید

        اگر سوال پرسیده شده مربوط به تخصص یا تجربه شماست، بدون تعصب، پاسخ مرتبط را به شیوه ای که خواننده بتواند از آن استفاده کند، ارائه دهید.

      • مختصرگو باشید

        خلاق باشید اما موضوع نقد را فراموش نکنید، یک عنوان جذاب همیشه خوانندگان را جذب می کند.

      • خوانا بنویسید

        یک ویرایش صحیح و کنترل املای صحیح کلمات اعتبار بیشتری به نقد و بررسی نوشته شده توسط شما می دهد. همچنین برای بالا رفتن خوانایی، فاصله بین پاراگراف ها را رعایت کنید.

  • پاسخ پشتیبانی تی پی بین

    سلام، وقت بخیر، متاسفانه این مقاله فاقد فایل می باشد.