• تجمع فامیلی عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی در استان کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 611
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: نقش ژنتیک، محیط و میزان تأثیر آن ها در پیدایش بیماری های قلبی – عروقی (chd) و عوامل خطر آن ها همواره مورد بحث بوده است. این مطالعه برای تعیین شدت ارتباط عوامل خطر chdبین اعضاء مختلف خانواده و تعیین میزان تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی صورت گرفته است.

    روش کار : از داده های مربوط به 656 خانواده ( 1614 نفر) شرکت کننده در طرح کشوری مراقبت از بیماری های غیر واگیر (واحد مبارزه با بیماری های استان کرمان، معاونت سلامت وزارت بهداشت ) استفاده شد. گروه بندی افراد به گروه پرخطر و کم خطر، براساس صدک %75 عوامل خطر انجام گرفت. شدت ارتباط بین وجود عوامل خطر در بین اعضا یک خانواده بر اساس مدل پواسنی و تعدیل اثر وابستگی های درون خانوادگی با استفاده از روش random effectمحاسبه شد.

    نتایج: ارتباط پر وزنی فرزندان با پر وزنی پدر بیشتر از مادر خانواده بود (1.59 در مقا بل 2.35: (rr. وجود فشارخون بالا در پدر، میزان ابتلای مادر و فرزند خانواده به این عارضه را به طور معنی داری افزایش می داد؛ در حالی که در مورد قند خون بالا، فقط بین پدر و مادر، رابطه ی معنی داری مشاهده شد. به طور مشابه، رابطه ی کلسترول بالای والدین و فرزندان هم معنی دار نبود؛ اما وجود هیپرکلسترولمیا در هریک از والدین، خطر ابتلا دیگری را دو برابر می کرد (0.05(p<. تجمع خانوادگی معنی داری در رابطه با مصرف سیگار یافت نشد. ورزش کردن پدر یا مادر بر انجام این عمل توسط دیگر اعضاء تأثیر معن ی داری داشت (3.46 و 2.05=(rr. اختلاف سنی بین والدین و فرزندان، تأثیر معنی داری بر روابط مشاهده شده ی بالا نداشت.

    نتیجه گیری: با وجود حجم نمونه ی نسبتاً پایین این مطالعه برای بررسی تمامی روابط خانوادگی، بین پدر و مادر خانواده ها، روابط قویتری نسبت به روابط والدین و فرزندی از نظر عوامل خطر بیماری های قلبی - عروقی مشاهده شد. این خود نشان دهنده ی این موضوع است که شیوه ی زندگی نقش برجسته تری نسبت به ژنتیک در زمینه ی ایجاد عوامل خطر chd دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها