• اثر n2o در تشدید هیپر کاربی ناشی از جذب گاز co2 در حین لاپاراسکوپی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 2386
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه جراحی بوسیله لاپاروسکوپ به دلیل کاستن از عوارض بعد از عمل، توسعه روز افزونی دارد. در اثر دمیدن گاز co2 به داخل حفره صفاق در حین لاپاروسکوپی و به علت جذب سیستمیک آن، هیپرکاربی ایجاد می شود. کاربرد n2o در حین نگهداری بیهوشی این بمیاران به علت اثرات افزایش حجم پنوموپریتوان موجود ممکن است به تشدیدهیپرکاربی منجر شود. این مطالعه جهت بررسی اثر گاز n2o در تشدید هیپرکاربی و اثرات قلبی عروقی آن حین لاپاروسکوپی انجام گردید.

     روش کار: در این مطالعه بالینی یک سو کور تعداد 60 بیمار با وضعیت فیزیکی ii,i درجه بندی (american asa society of anesthesiology) بطور تصادفی در دو گروه 30 نفری تحت لاپاروسکوپی تشخیص سرپایی به علت نازایی قرار گرفتند. در تمام بیماران بیهوشی عمومی با لوله گذاری داخل تراشه انجام شد. روش بیهوشی و نحوه ونتیلاسیون در تمام بیماران یکسان بود، بجز اینکه در گروه مقایسه طی نگهداری بیهوشی n2o تجویز نشد و در گروه تجربی n2o در غلظت 50% در اکسیژن داده شد. متغیرهای مورد مطالعه در زمان های پیش بینی شده سنجش و ثبت گردید و در انتها نتایج با آزمون های آماری student t و مجذور کای و با استفاده از نرم افزار epi-5 تحلیل شد.

    یافته ها: بیماران دو گروه از نظر داده های دموگرافیک، متغیرهای همودینامیک (تعداد ضربان قلب، فشار متوسط شریانی و تغییرات الکتروکاردیوگرام)، درصد اشباع اکسیژن شریانی و مصرف داروی ضد درد اضافی تفاوت معنی دار نداشتند. مقایسه فشار co2 انتهای بازدمی (etco2) بیماران دو گروه نشان داد که در گروه با مصرف n2o افزایش etco2 وجود دارد (0.02=(p.

    نتیجه گیری: با توجه به اختلاف قابل توجه بین دو گروه در تشدید هیپرکاربی حین عمل (هر چند که در این مطالعه با اثرات همودینامیکی همراه نبوده است). توصیه می گردد که در بیهوشی جهت اعمال جراحی لاپاروسکوپیک از n2o استفاده نشود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها