• علل موثر بر بازگشت به اعتیاد در بیماران مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیادخود معرف وابسته به بهزیستی تهران، 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 352
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تشکیل مراکز خود معرف ترک اعتیاد وابسته به بهزیستی در کشور ایران یکی از اقدامات انجام شده در برخورد با معضل اعتیاد می باشد. با توجه به آمارهای بالای عود مجدد در مراجعین به مراکز خود معرف ترک اعتیاد که رقمی معادل 80% افراد بوده است مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در بازگشت مجدد به اعتیاد در بیماران مراجعه کننده به مراکز خود معرف وابسته به بهزیستی تهران انجام گرفت.

    روش کار: مطالعه از نوع مورد- شاهدی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. جمعیت مورد مطالعه کلیه معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهید ملت دوست و شهید فامیلی تهران در سال 1379 می باشد. معیارهای ورود به مطالعه در گروه مورد سابقه آخرین ترک در بهزیستی تهران بر اساس پرونده بیمار مواد مخدر در حال حاضر بوده و در گروه شاهد معیار ورود به مطالعه شامل سابقه ترک مواد مخدر در بهزیستی تهران با حداقل فاصله زمانی 4 ماه و عدم مصرف مواد مخدر در مدت زمان بعد از ترک اعتیاد تا زمان مطالعه می باشد.

    یافته ها: میانگین سنی گروه مورد 35.99 وگروه شاهد 35.09 سال بود. از نظر توزیع سنی 98.59% افراد گروه مورد و در گروه شاهد100% موارد مرد بودند. 88.7% گروه مورد و 97.2% گروه شاهد متولد شهر بودند.از نظر شغلی 40.8% افرادگروه مورد و 19.4% گروه شاهد بیکار بودند. 52.1% افراد گروه مورد و 61.1% گروه شاهد با همسرشان زندگی می کردند. در هر دو گروه شایعترین ماده مخد مصرفی تریاک بود. در بررسی ارتباط بین متغیرهای مورد بررسی با عود مجدد اعتیاد از طریق رگرسیون لجستیک، شغل عامل مهمی در مورد اعتیاد نبود و مدت زمان پاک بودن (عدم مصرف)اثر کاهشی بر عود داشت که این اثر از نظر آماری معنی دار بود (0.001(p= و با افزایش یکماه به طول مدت پاک بودن شانس عود 0.98% کاهش می یافت.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه 80% افراد مراجعه کننده در 6 ماه اول دچار عود اعتیادشده اند بنابراین بایستی فعالیت های پیشگیرانه در جهت گذراندن این دوره بحرانی تقویت گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها