• مقایسه اثرات محافظتی اتوموکسیر و رانولازین برروی اندازه انفارکت ناشی از ایسکمی رپرفیوژن در قلب ایزوله رت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برخی از مطالعات اثرات محافظت قلبی اتوموکسی (etomoxir ) و رانولازین (ranolazine) را در شرایط هیپوکسی و ایسکمی قلب نشان دادند. از آنجا یی که تاکنون مطالعه مقایسه ای بر روی اثرات محافظتی اتوموکسیر و رانولازین بر روی اندازه انفارکت در شرایط ایسکمی - رپرفیوژن انجام نشده است لذا اثرات آنها برروی اندازه انفارکت قلب ایسکمیک رت مطالعه و مقایسه شدند.

    روش کار: قلب ایزوله شده رت ها به 3 گروه تقسیم شده و با اتصال به دستگاه لانگندورف، با محلول کربس تغذیه شدند . گروه کنترل طی 30 دقیقه ایسکمی ناحیه ای و 120 دقیقه رپرفیوژن، محلول کربس معمولی و گروه های تست، محلول کربس حاوی  1میکرومول اتوموکسیر و یا20 میکرومول رانولازین دریافت داشتند. سپس قلب رت ها با اوانس بلو رنگ آمیزی شده و متعاقب انکوباسیون با محلول 1 درصد تری فنیل تترازولیوم در فرمالین ثابت گردیدند .اندازه نواحی انفارکته با روش پلانیمتری کامپیوتری اندازه گیری شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد  که اتوموکسیر موجب کاهش معنی داری  در وسعت ناحیه انفارکته می گردد .در گروه کنترل، اندازه انفارکت 2.9 ±46.3 درصد بود ولی در گروه دریافت کننده اتوموکسیر، به 5±20.9 درصد کاهش یافت (0.01(p<. پرفیوژن کربس حاوی رانولازین کاهش بیشتری در اندازه انفارکت ایجاد نمود (3.6 ± 16.4 درصد). مقایسه آماری بین دو گروه مورد مطالعه، تفاوت معنی داری در کاهش اندازه انفارکت نشان نداد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که اتوموکسیر (مهارکننده ورود اسیدهای چرب به میتوکندری ها) و رانولازین (مهارکننده بتا اکسیداسیون اسیدهای چرب در میتوکندری ها) احتمالا با افزایش غیرمستقیم اکسیداسیون گلوکز در زمان ایسکمی و رپرفیوژن موجب کاهش اندازه انفارکت می شوند. این مطالعه، اثرات محافظتی اتوموکسیر و رانولازین را بر روی کاهش اندازه انفارکت نشان داد بدون آن که تفاوت معنی داری در این اثرات با هم داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها