• فراوانی کنه های آرگازیده و ایگزودیده و تعیین سطح حساسیت آن ها نسبت به سم سایپرمترین در مشگین شهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 649
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کنه ها نقش مهمی در انتقال بیماری های مختلف به انسان و حیوان دارند. با توجه به گزارش موارد بیماری تب راجعه کنه ای و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از شهرستان های استان اردبیل در این تحقیق اقدام به جمع آوری کنه های سخت و نرم از دام های اهلی و اماکن نگهداری گردید تا با شناسائی گونه ها، تعیین سطح حساسیت و وفور فصلی آن ها تصمیم گیری مناسبی در مبارزه با کنه ها و در نتیجه کاهش انتقال بیماری ها توسط آن ها بدست آید.

    روش کار: نمونه برداری بطور تصادفی و بشکل خوشه ای در طی چهار فصل از روستا های مختلف انجام گردید و تست حساسیت با استفاده از روش topical application انجام گردید و این تست با سوش های دیگری از استان های مختلف کشور مقایسه شد.

    یافته ها: در این بررسی تعداد 2080  کنه جمع آوری و شناسایی گردید .که شامل ده گونه از دو خانواده ایگزودیده و آرگازیده بود. از کنه های سخت جنس hyalomma با 65.5% بیشترین، جنس rhipicephalusبا 34.3% و جنس haemaphysalis با 0.2% کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است، از خانواده آرگازیده جنس ornithodoros 97.2% فراوان ترین و جنس argas 2.8% کمترین فراوانی را داشته اند .سطح حساسیت کنه های نرم با استفاده از سم سایپرمترین تعیین شد. سوش مشکین شهر 50ld (cl) با 1.7 نسبت به سوش های دیگر حساسیت کمتری نسبت به سم مذکور نشان داد .جنس hyalomma از نظر گونه نسبت به جنس های دیگر کنه های ایگزودیده از تنوع برخوردار است، گونه hyalomma marginatumبا 16.9 درصد بیشترین فراوانی و hyalomma aegyptiumبا 0.3% کمترین وفور را داشت. از جنس rhipicephalus فقط گونه rhipicephalus bursa و از جنس  haemaphysalisگونه haemaphysalis inwemis جمع آوری شد. از خانواده argasidae جنس ornithodoros lahorensis با 97.2% بالاترین وفور را در طی فصول پاییز و زمستان داشت و در مورد خانواده ixodidae بیشترین وفور در فصول بهار و تابستان بود. میزبان ها به ترتیب وفور صید کنه، شامل گوسفند، گاو، طیور، بز، گاومیش و شتر بوده است.

    نتیجه گیری: سوش های مشکین شهر نسبت به سوش های مناطق دیگر حساسیت کمتری نسبت به سم سایپرمترین نشان دادند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها