• گزارش یک مورد فیستول مادرزادی برونکواز و فاژیال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 549
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مالفورماسیون برونکوپولموناری فورگات جزء ناهنجاری های مادرزادی نادر دستگاه تنفسی و گوارش فوقانی می باشد. فیستول برونکوازوفاژیال مادرزادی در صورتی که توام با اترزی مری نباشد جزء آنومالی های نادرست است. فیستول برونکوازوفاژیال که برونش مستقیم از مری جدا شود و همراه با هیپوپلازی ریه باشد بسیار نادر است و تاکنون 12 مورد گزارش شده است که نادر بودن آن ما را بر آن داشت که مورد حاضر را گزارش کنیم.

    شرح مورد: بیمار شیرخوار پسر 3 ماهه که با علایم سرفه، ویزینگ، تاکی پنه و (failur to thrive) ftt مراجعه کرده بود و در گرافی سینه آپلازی ریه راست، در ct اسکن هیپوپلازی ریه و در اسکن رادیونوکلئید ریه، عدم مشاهده ریه راست گزارش شده بود. در برونکوسکوپی رژید، برونش اصلی راست مشاهده نشد و در مطالعه upper gi contrast یک فیستول برونکوازوفاژیال مشاهده شد. بیمار تحت عمل جراحی توراکوتومی پوسترولترال راست قرار گرفت. ریه هیپوپلاستیک راست توسط برونش اصلی به یک سوم تحتانی مری متصل بود. جهت بیمار پنومونکتومی انجام شد و برونش راست از روی مری قطع و مری ترمیم شد.

    نتیجه گیری: در هر بیماری که در رادیوگرافی قفسه سینه آپلازی ریه مطرح شده است بایستی این بیماری بسیار نادر را در نظر داشت و پس از انجام ct اسکن ریه، ازوفاگوگرام جهت رد فیستوال برونکوازوفاژیال انجام شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها