• ضریب آپگار و عوامل مؤثر بر آن در نوزادان متولد شده بیمارستان های شهر یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 560
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نوزاد تازه متولد شده باید سریعاً مورد ارزیابی قرار گیرد که نمره آپگار شیوه ای مرسوم برای این ارزیابی است .هدف از انجام این مطالعه بررسی ضریب آپگار و سرانجام کلینیکی 24 ساعت اول نوزدان متولد شده در بیمارستانهای شهر یزد است.

    روش بررسی: در یک مطالعه توصیفیمقطعی ، ضریب آپگار در 462 نوزاد (262 مورد حاصل زایمان واژینال و 200 مورد سزارین) متولد شده در بخش های زایمان بیمارستان های شهر یزد (افشار، مادر، شهدای کارگر و بهمن) بررسی شد. جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای کیفی از تست مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه میانگین متغیرهای کمی در گروه ها از آنالیز واریانس استفاده شد. آپگار هفت و کمتر از آن به عنوان غیرطبیعی در نظر گرفته شد.

    نتایج: نوع زایمان (سزارین، واژینال)، نوع بیهوشی (اپیدورال، عمومی)، جنس نوزاد بر روی نمره آپگار مؤثر نبود اما نوزادان نارس، با وزن تولد پایین و نیز آنهایی که مادرشان پاره شدن زودرس کیسه آب، مراقبت ناکافی در زمان بارداری و سطح تحصیلات پایین تری داشتند، از آپگار پایین تری برخوردار بودند و نوزادانی که بعد از 24 ساعت حال عمومی خوب داشتند و نزد مادر به سر می بردند بالاترین آپگار را داشتند.

    نتیجه گیری: ضریب آپگار برای بررسی وضعیت کلی نوزاد و پیش بینی موربیدیتی نهایی نوزادان با آسفیکسی مفید می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها