• بررسی تأثیر مشارکت دانش آموزان پسر بر مصرف شیر و فرآورده های آن در خانواده در بخش جناح استان هرمزگان، سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 384
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در بین مواد غذایی مختلف، شیر و فرآورده های آن جزء اساسی ترین مواد غذایی هستند که نزدیک ترین حالت را به یک غذای کامل دارند. آمار موجود نشان دهنده پایین بودن مصرف این مواد غذایی با ارزش در کشورمان نسبت به استانداردهای جهانی می باشد. این پژوهش، به منظور بررسی تأثیر مشارکت دانش آموزان پسر بر افزایش مصرف شیر و فرآورده های آن در خانواده هایشان در بخش جناح در سال 1383 انجام شده است.

    روش کار: در این پژوهش تجربی نمونه های مورد پژوهش شامل 95 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی دو دبستان پسرانه بخش جناح به همراه خانواده ها یشان بودند که به روش سرشماری انتخاب شده بودند که با در نظر گرفتن میزان درآمد خانواده های آنان به 70 نفر تقلیل یافت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و چک لیست خودگزار شده ی مصرف شیر و فرآورده های آن در خانواده بود که در ابتدا توسط واحدهای مورد پژوهش قبل از مشارکت دانش آموزان تکمیل شدند. سپس دانش آموزان آموزش های لازم را توسط پژوهشگر دریافت نموده و پس از آن موارد آموزش داده شده را به مدت 3 ماه در خانواده هایشان پیاده کردند. پس از طی این دوره مجدداً پرسشنامه ها و چک لیست خود گزارش دهی مصرف شیر و فرآورده های آن در خانواده توسط آن ها تکمیل شد. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط نرم افزار spssو با استفاده از آزمون های کای دو و tبا سطح معنی دار کمتر از 5% انجام شد.

    نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر عوامل دموگرافیک یکسان هستند. بین میانگین مصرف شیر و فرآورده های آن توسط واحدهای مورد پژوهش در دو گروه آزمون و شاهد قبل از مشارکت دانش آموزان تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد. در حالی که بین میانگین مصرف شیر و فرآورده های آن در دو گروه بعد از مشارکت دانش آموزان تفاوت آماری معنی دار وجود دارد (0.0001(p<.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مشارکت دانش آموزان پسر باعث افزایش میزان مصرف شیر و فرآورده های آن در خانواده شده است. با توجه به نتایج فوق، پژوهشگر پیشنهاد می کند که از مشارکت دانش آموزان به عنوان یک استراتژی مهم و اساسی در ارتقاء سلامت خانواده، استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها