• عوامل مرتبط با آسپیراسیون جسم خارجی درخت تراکئوبرونکیال در مراجعه کنندگان به مراکز درمانی شهر بندرعباس (سال 83-1379)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 376
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: ورود جسم خارجی به دستگاه تنفس با ایجاد انسداد نسبی و واکنش های التهابی ثانوی به آن و یا با انسداد کامل می تواند حتی منجر به مرگ شود و علائم آن بر حسب محل قرار گرفتن آن، نوع، اندازه و فاصله زمانی مراجعه بیمار متغیر است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با اسپیراسیون جسم خارجی در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر بندرعباس می باشد.

    روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی می باشد که به صورت سرشماری روی 134 مراجعه کننده به علت آسپیراسیون جسم خارجی در مراکز درمانی به انجام رسید. پس از معاینه و شرح حال کامل بالینی و انجام رادیوگرافی، به برونکوسکوپی تشخیصی و درمانی اقدام شد و پس از خارج نمودن جسم خارجی با پرسشنامه تنظیمی مربوط به مشخصات فردی و جسم خارجی و عوامل مرتبط با آسپیراسیون، جم عآوری اطلاعات انجام شد.

    نتایج: از 134 مراجعه کننده در 131 مورد اقدام به برونکوسکوپی جهت خارج کردن جسم خارجی موفقیت آمیز بود. بیشترین درصد نمونه های پژوهشی (53 درصد) در طبقه سنی 1 تا 5 سال قرار داشتند. اطلاعات بوسیله نرم افزار  spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله با استفاده از آزمون کای اسکوئر و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نظر ارتباط آسپیراسیون جسم خارجی و عوامل مرتبط با آن فقط در رابطه با متغیر تعداد جمعیت خانواده، تحصیلات والدین، سن، جنس و شغل والدین آزمون آماری، اختلاف معنی داری نشان داد (0.05(p<.

    نتیجه گیری: شناسایی گروه های پرخطر و در معرض آسپیراسیون جسم خارجی از جنبه پیشگیری با آموزش همگانی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با عدم تأخیر در زمان مراجعه برای تشخیص زودرس و ضرورت برگزاری دوره های آموزشی در مورد احیاء قلبی ریوی و هم چنین انجام برونکوسکوپی به عنوان روش مطمئن برای تشخیص و خارج نمودن جسم خارجی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها