• بررسی وضعیت قند، چربی و آنتی اکسیدان های سرم در بیماران مبتلا به آب مروارید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 364
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آب مروارید یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان است و عامل اصلی نابینایی در میان افراد جامعه می باشد. عوامل متعددی در تشکیل آب مروارید نقش دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی برخی عوامل موثر درآب مروارید از جمله سطوح قند خون، چربی های سرم و آنتی اکسیدان های سرم انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه موردی شاهدی 90 بیمار مبتلا به آب مروارید و 90 فرد سالم مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر بیرجند از سال 1385-1386 با هم مقایسه شدند. گروه مورد و شاهد از نظر سن و جنس همسان شدند. ابتدا پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی تکمیل شد، سپس 5 سی سی خون از ورید براکیال بعد از 12 ساعت ناشتایی جهت بررسی سطح قند، لیپیدو قدرت آنتی اکسیدانی سرم گرفته شد. اطلاعات پس از جمع آوری، کد بندی شده و در نرم افزار spssوارد شده و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی تی تست و ایکس دو آنالیز گردید.

    نتایج: افراد مورد مطالعه در هر دو گروه 50% مرد و 50 %زن بودند. میانگین سنی افراد گروه مورد 8±60.2 سال و در گروه شاهد 8.7± 58.4 سال تعیین گردید (0.13(p=. میانگین کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین به طور معناداری در گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود. اختلاف معنی داری در میانگین گلوکز و لیپوپروتئین با چگالی بالا در دو گروه مورد مطالعه مشاهده نگردید. میزان هیپرکلسترولمی، هیپرتری گلیسریدمی، افزایش قندخون و کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا درگروه مورد بیشتر بود. میانگین قدرت تام آنتی اکسیدانی پلاسما و میانگین گروه های تیول در گروه مورد، به صورت معنی داری نسبت به بررسی وضعیت قند، چربی و آنتی اکسیدان های سرم در بیماران مبتلا به آب مروارید – یک مطالعه موردی شاهدی گروه کنترل پایین تر بود. هم چنین افزایش معنی دار پراکسیداسیون لیپیدها و شاخص مالون دی آلدئید در گروه مورد نسبت به گروه شاهد بدست آمد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که قندبالا، اختلال چربی های خون و سطح پایین آنتی اکسیدان ها می تواند در آب مروارید نقش داشته باشد و لازم است جهت کنترل عوامل فوق، برنامه های مداخله ای صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها