• پیامدهای کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک در درمان کله سیستیت حاد و مزمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 527
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کله سیستکتومی یکی از شایعترین جراحی های الکتیو است؛ اما هنوز در مورد کاربرد آن در درمان کله سیستیت حاد اختلاف نظر وجود دارد.

    روش کار: مطالعه توصیفی حاضر به صورت گذشته نگر بر 182 بیمار مبتلا به کله سیستیت حاد یا مزمن که از فروردین ماه 1381 تا شهریور ماه 1385 در یکی از بیمارستان های اکباتان یا تأمین اجتماعی همدان، تحت عمل جراحی کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک قرار گرفته بودند، انجام شد. تقسیم بندی بیماران در دو گروه کله سیستیت حاد و مزمن براساس یافته های جراحی و پاتولوژی بیمار انجام گرفت. بیماران مورد مطالعه از نظر نتایج کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک در درمان کله سیستیت حاد و مزمن از نظر عوارض، مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان، میزان موارد و دلایل منجر شدن کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک به کله سیستکتومی باز بررسی شدند.

    نتایج: از 182 بیمار تحت عمل جراحی کله سیستکتومی لا پاراسکوپیک، 39 بیمار (21.4 درصد) مرد و 143 بیمار (78.6 درصد ) زن بودند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 15.9±49 سال در محدوده سنی 17 تا 85 سال بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین سنی بیماران مبتلا به کله سیستیت حاد تحت عمل جراحی کله سیستکتومی لاپار اسکوپیک به طور معنی داری از نظر آماری کمتر از بیماران مبتلا به کله سیستیت مزمن بود (0.05(p<. مواد منجر به جراحی باز در بیماران مبتلا به کله سیستیت حاد به طور معنی داری از نظر آماری، بیشتر از بیماران مبتلا به کله سیستیت مزمن بود (0.05(p<. بیشترین علت انجام جراحی باز در این بیماران چسبندگی بود که در 16 بیمار (72.7 درصد منجر به جراحی باز) دیده شد. علت جراحی باز در 3 بیمار (13.6 درصد) چسبندگی همراه با هیدروپس، در 2 بیمار (9 درصد) تورم و در 1 بیمار (4.5 درصد) کانسر سر پانکراس بود.

    نتیجه گیری: این بررسی نشان داد که کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک یک روش ایمن و مناسب به منظور درمان تمامی انواع کله سیستیت است و می تواند به عنوان درمان انتخابی و خط اول درمان جهت درمان کله سیستیت به کار رود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها