• پراستنادترین نویسندگان در حوزه ی موضوعی پزشکی بالینی: با تأکید بر تحلیل ارتباطات فرارشته ای این حوزه در مقالات isi

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 333
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: هر ساله تحقیقات بسیاری در حوزه ی علوم پزشکی، انجام می شود و برخی از آن ها به عنوان منابع هسته و پایه، مورد استناد سایر پژوهشگران قرار می گیرد. در تحقیق حاضر، پراستنادترین پژوهشگران و مؤثرترین کشورها و مؤسسات در تحقیقات حوزه ی پزشکی بالینی طی دوره ی زمانی91-1981 معرفی و شناسایی شده است. هم چنین میزان ارتباط و هم پوشانی این حوزه ی موضوعی با سایر علوم مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه ی مورد پژوهش 265 نفراز محققانی است که از سوی مؤسسه ی اطلاعات علمی آمریکا (isi) به عنوان پراستنادترین نویسندگان در حوزه ی پزشکی بالینی معرفی شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات یکی از تولیدات این مؤسسه به نام highly-cited است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار excel مورد تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها: 265 نویسنده از 16 کشور، به عنوان پراستنادترین نویسندگان در حوزه ی پزشکی بالینی از سوی isi معرفی شده اند که 75.47 درصد آن ها ( 200 نویسنده) از کشور ایالات متحده هستند. بعد از آن انگلستان و ژاپن با 28 و 7 نویسنده ی پراستناد، بیشترین تأثیر را بر این حوزه داشته اند. در میان سازمان های تولید کننده ی علم در این حوزه، دو دانشگاه تگزاس و کالیفرنیا هر دو از ایالات متحده، به ترتیب با 15 و 11 نویسنده بیشترین سهم را داشته اند. از مجموع 265 نویسنده، 60 نفر (22.64 درصد) در موضوعاتی غیر از پزشکی بالینی نیز، پراستنادترین بوده اند.

    نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان دادکه کشور ایالات متحده با فاصله ای معادل 3.9 برابر کل کشورهای اروپایی و 22.2 برابر کشورهای آسیایی در این حوزه ی موضوعی تأثیر گذار بوده است. تحلیل موضوعی نشان داد پزشکی بالینی با حوزه ی کلی علوم زیستی، بیش از سایر حوزه های علوم هم پوشانی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها