اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی کیفیت خواب و استرس شغلی آتش نشانان شهرستان بندر انزلی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 851
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با توجه به اهمیت شغل آتش نشانی و داشتن مسؤلیت نجات جان و مال مردم افراد در این شغل باید آمادگی و تمرکز لازم برای اقدام به موقع در شرایط خطر را داشته باشند و با توجه به اینکه عدم خواب مطلوب بر کاهش کارایی و تمرکز تاثیر بسزایی داشته و از آنجایی که این شغل جزء مشاغل پر استرس دسته بندی شده است در این مقاله رابطه بین کیفیت خوال و استرس شغلی مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش: از میان جامعه آماری شامل رشت، بندر انزلی، رضوانشهر، منطقه آزاد انزلی، خمام با روش تصادفی ساده شهرستان بندرانزلی دارای 75 آتش نشان به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده از مصاحبه و پرسشنامه های استرس شغلی و کیفیت خواب پترزبورگ استفاده شد. پرسشنامه استرش شغلی در نسخه ی ایرانی به روش آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن دارای اعتبار 0.78 و 0.65 می باشد. پرسشنامه کیفیت خواب نیز با روش آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن دارای پایایی 0.46 و 0.52 و اعتبار 0.86 می باشد و دارای هفت زیر مقیاس است که اختلالات خواب و مدت زمان خواب و اختلالات روزانه و ... را بررسی می کند و داده ها با نرم افزار spss و روش همبستگی پیرسون تحلیل شده اند.

    نتیجه:  بین کیفیت خواب و استرس شغبی کارکنان آتش نشانی همبستگی مثبت معناداری مشاهده شد. ضریب همبستگی محاسبه شده در سطح اطمینان %99 و خطای %1 برابر 0.761 می باشد که در سطح معناداری قرار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها