• تعامل بازخورد تاییدی و تصحیحی و دشواری تکلیف بر عملکرد و یادگیری مهارت پاس داخل سینه بسکتبال با استفاده از رویکرد نقطه چالش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 290
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در چارچوب نقطه چالش علاوه بر تمرین، عوامل دیگری نظیر موقعیت تمرینی، دشواری تکلیف و سطح مهارت آزمودنی، می توانند بر یادگیری اثرگذار باشند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر بازخورد آگاهی از اجرا و دشواری تکلیف بر عملکرد و یادگیری مهارت پاس داخل سینه بسکتبال با رویکرد نقطه چالش انجام شد.

    روش کار: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح سنجش مکرر و آزمون یادداری بود. نمونه آماری این تحقیق 96 نفر از دانش آموز دختر بودند که به صورت در دسترس انتخاب و پ و با آرایش تصادفی در 8 گوه دسته بندی شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق آزمون پاس بسکتبال پورتر و مگیل (2010) استفاده شد که ضریب روایی آزمون برابر 0.97 و ضریب پایایی آن برای پاس دو دستی 0.78 می باشد. روش اجرا شامل مراحل پیش آزمون، اکتساب، پس آزمون و ازمون یادداری بود.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بازخورد آگاهی از اجرا (تاییدی و تصحیحی) بر اکتساب و یادگیری پاس داخل سینه بسکتبال تاثیر دارد و اثر بازخورد تاییدی نسبت به تصحیحی در یادداری بیشتر بود. هم چنین، دشواری تکلیف (اسمی و کارکردی) بر عملکدر و یادگیری پاس داخل سینه بسکتبال تاثیر داشت و این تاثیر در آزمون یادداری به نفع دشواری کارکردی بالا بود. علاوه بر این، تعامل بازخورد آگاهی از اجرا و دشواری تکلیف معنادار نبود.

    نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج این تحقیق به کارگیری تمرینات مبتنی بر چارچوب نقطه چالش را جهت بهبود اجرا و یادگیری حرکتی سودمند می داند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم