• تاثیر تحریکات وستیبولار بر تعادل پویا در کودکان کم توان ذهنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 294
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کودکان کم توان ذهنی در تعادل عملکرد ضعیفی دارند هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تحریکات وستیبولار بر تعادل پویا در کودکان کم توان ذهنی می باشد.

    روش کار: 12 کودک کم توان ذهنی دختر مدرسه استثنایی احیاء بروجرد بر اساس معیارهای ورودی انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه 6 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند جهت سنجش تعادل پویا از آزمون پاشنه- پنجه (heel-to-toe) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد گروه آزمایش در یک دوره 6 هفته ای تحریکات وستیبولار (2 جلسه در هفته و هر جلسه 35 دقیقه شرکت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل و تی همبسته با نرم افزار spss نسخه 16 استفاده شد و سطح معنی داری 5 درصد در نظر گرفته شد.

    یافته ها: بعد از مداخله 6هفته ای تحریکات وستیبولار بر گروه آزمایش نتایج نشان داد که نمره تعادل در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل افزایش بیش تری داشته است که نشان دهنده اثر مثب تحریکات وستیبولار بر تعادل کودکان کم توان ذهنی می باشد. اما این افزایش از نظر آماری معنادار نبود.

     نتیجه گیری: جهت بررسی دقیق تر اثر تحریکات وستیبولار نیاز به تحقیقات مشابه با ابزار اندازه گیری دقیق تر و نمونه هایی با حجم بزرگ تر از هر دو جنس و زمان ارائه بیش تر این تحریکات ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها