• بررسی رابطه بین هوش فرهنگی، عزت نفس و حل تعارض خانوادگی ورزشکاران زن و مرد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 230
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: خانواده در طول تاریخ تحت تاثیر تحولات گوناگون اقتصادی و اجتماعی دگرگون شده است. این دگرگونی منجر به بروز تعارض در روابط متقابل اعضای خانواده شده است. اگر مسائل ناشی از تعارضات خانواده در جامعه شدت یابد استحکام خانواده را به خطر می اندازد و این امر تهدیدی برای استحکام جامعه و نظام اجتماعی به شمار می رود. لذا یک جامعه مستحکم باید خانواده های مستحکم داشته باشد. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین هوش فرهنگی، عزت نفس و حل تعارض خانوادگی ورزشکاران زن و مرد بود.

     روش کار: روش این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ورزشکاران متاهل رشته های مختلف انفرادی و تیمی تعداد 432 نفر در اداره ورزش و جوانان شهر جهرم بود که از طریق آن مرکز سرشماری شدند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 204 نفر بود جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه سبک های حل تعارض رحیم در زوجین (roci-ii) انجام شد. برای تعیین ارتباط مولفه ها در آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی استفاده شد. هم چنین برای پیش بینی تاثیر مولفه ها بر یکدیگر از آزمون تحلیل رگرسیون استفاده شد.

     یافته ها: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین هوش فرهنگی و عزت نفس کلی ورزشکاران رابطه معنی داری وجود دارد (0.001(p<، هم چنین بین هوش فرهنگی و تعارضات خانوادگی ورزشکاران رابطه معنی داری وجود دارد (0.001(p<، بین هوش فرهنگی و عزت نفس کلی و تعارضات خانوادگی ورزشکاران رابطه معنی داری وجود دارد (0.001(p<.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق به نظر می رسد ورزش با ایجاد شرایط و تجربه های مثبت سبب ایجاد احساس کفایت و کارایی فرد شده که منجر به افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب می شود. در واقع در ورزش فرد در نقش ورزشی مانند ورزشکار قرار می گیرد و از این طریق نگرش ها، باورها، ارزش ها و مهارت هایی را می آموزد. علاوه بر این مشارکت های ورزشی زمینه بهبود عزت نفس و ارتقاء هوش فرهنگی را برای ورزشکاران مهیا می سازد، تا بتوانند از آن را در حل تعارضات خانوادگی خود بهره ببرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها