• ترجیحات و نگرش ایرانیان به خدمات بهداشت روانی مجازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 456
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله ترجیحات و نگرش ایرانیان به خدمات بهداشت روانی مجازی

    پیشینه: خدمات بهداشت روانی مجازی یکی از دست آوردهای بزرگ اخیر در عرصه ی روانشناسی بوده است. این امکان به عنوان ابزار نوین خدمات رسانی به مردم، به ویژه در جاهایی که با کمبود امکانات فیزیکی مواجه هستند، بسیار کارآمد بوده است. با این وجود، میزان پذیرش عمومی این روش درمانی در ایران به طور کامل بررسی نشده است.

    هدف: پژوهش حاضر نگرش مردم ایران به این روش و موانع موجود بر سر راه ارائه ی این خدمات را در جامعه ی ایرانی مورد مطالعه قرار داده است.

    روش: در یک مطالعه ی توصیفی مقطعی پرسش نامه ی محقق ساخته ی نگرش به خدمات بهداشت روانی مجازی در اختیار 126 بزرگسال قرار گرفت که سابقه ی استفاده از اینگونه خدمات، موانع موجود در استفاده ار این خدمات، و نیازهای مد نظر پاسخ دهندگان را مورد ارزیابی قرار می داد.

    یافته ها: با وجود کم بودن سابقه ی استفاده از این خدمات در ایران، بیشتر افراد نگرش مثبتی به خدمات بهداشت روانی مجازی داشتند و مایل به بهره گیری از این دست خدمات بودند. موانع مطرح شده از سوی پاسخ دهندگان بیشتر به نیاز به داشتن اطلاعات کافی و برنامه های درمانی مدون معطوف بودند.

    نتیجه گیری: بهره گیری از این شیوه ی ارائه ی خدمات در صورت مهارت درمانگر، وجود پژوهش های کافی، و در قالب نرم افزارهای کارآمد می تواند ابزاری بسیار مناسب برای خدمات رسانی روانی به طور کل و به ویژه در مناطق محروم باشد. همچنین، این روش در مورد افرادی که هنوز با تابوهای مراجعه به روانشناس روبرو هستند می تواند گام مؤثری باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها