• اولویت بندی موانع تحقیق و پژوهش در رشته علوم ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 197
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله اولویت بندی موانع تحقیق و پژوهش در رشته علوم ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

    زمینه و هدف: درسال های اخیرتوسعه تحصیلات تکمیلی یکی از اولویت های دانشگاه ها بوده است.امابه موازات رشدکمی دانشجو تحقیق در دانشگاه ها همواره با موانعی روبروست که محققان در مطالعات خود هر یک از زاویه ای موضوع را بررسی نموده اند. هدف کلی تحقیق اولویت بندی موانع پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته علوم ورزشی دانشگاه اصفهان بود.

    روش کار: پژوهش از نوع توصیفی و جمع آوری اطلاعات به صورت پیمایشی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که موانع پژوهش را در چهار حوزه مالی و کمبود تسهیلات و امکانات، مشکلات فردی، مشکلات اطلاع رسانی ومشکلات فرهنگی- اجتماعی با 35 گویه ارزیابی می کرد. روایی پرسش نامه توسط صاحب نظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ 0.91 به دست آمد.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که چهار مانع مالی و کمبود تسهیلات و امکانات، مشکلات فردی، مشکلات اطلاع رسانی و فرهنگی-اجتماعی از موانع انجام پژوهش در ورزش می باشند. کمبود لوازم و امکانات مورد نیاز و مشکل بودن تهیه آن از موانع مالی، مشخص نبودن آینده ی شغلی دانشجویان از موانع فرد، وجود نظام پژوهشی تعریف نشده در حوزه علوم ورزشی از موانع اطلاع رسانی، و نامشخص بودن ارزش، اهمیت و جایگاه پژوهش و پژوهشگر در نظام ارزشی جامعه از موانع فرهنگی واجتماعی بیش ترین میانگین دارند. هم چنین تأثیر چهار مانع مورد مطالعه یکسان نبوده و موانع مالی و کمبود تسهیلات و امکانات بیش ترین تأثیر دارند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد بکارگیری نیروهای متخصص با تحصیلات عالی در سازمان های ورزشی و روان سازی و شفاف نمودن آیین نامه ها و بخشنامه های مربوط به انجام پژوهش و حذف موانع اداری دست و یادگیر بتواند از نظر زمانی و هم چنین ایجاد انگیزه بر روند تحقیقات موثر واقع شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها