• بررسی رابطه بین سبک هایی دلبستگی با تاب آوری روان شناختی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خرم آباد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 232
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی رابطه بین سبک هایی دلبستگی با تاب آوری روان شناختی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خرم آباد

    مقدمه: تابآوری که سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار و فرایندی پویا است و سبک های دلبستگی که شیوه تمایل افراد به برقراری نوعی رابطه نزدیک با افرادی معین و داشتن احساس امنیت است، جایگاه ویژه ای در حوزه سلامت و بهداشت روانی افراد را به خود اختصاص می دهند.

    هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی با تابآوری روانشناختی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرم آباد بود.

    مواد و روش کار:طرح پژوهش رابطه ای از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش 220 نفر از بین کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرم آباد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تاب آوری cd-ris کانر و دیویدسون (1997) و سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990) raas استفاده شد. داده ها با نرم افزار spss 21 تحلیل شدند.

    یافته ها: رابطه سبک دلبستگی ایمن با تاب آوری (0.01p<؛ 0.27=r)، دلبستگی ناایمن اجتنابی با تاب آوری (0.01p<؛ 0.029=r) و دلبستگی ناایمن دوسوگرا با تاب آوری (0.01p<؛ 0.019=r) است که رابطه معنادار دار می باشد.

    بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت سبک های دلبستگی قادر به پیش بینی تاب آوری دانش آموزان می باشند و اگر افراد دارای سبک دلبستگی ایمن تر باشند از تاب آوری بیش تر برخودار خواهند بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها