• بررسی همدیدی ایستگاه های آذربایجان شرقی (مطالعه موردی: ایستگاه های تبریز، مراغه، ورزقان، بناب و ملکان از تاریخ 17 تا 19 آبان 1392)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی همدیدی ایستگاه های آذربایجان شرقی (مطالعه موردی: ایستگاه های تبریز، مراغه، ورزقان، بناب و ملکان از تاریخ 17 تا 19 آبان 1392)

    در این پژوهش سیستم های همدیدی پنج ایستگاه آذربایجان شرقی (تبریز، مراغز، ورزقان بناب و مکان) از تاریخ 17 تا 19 آبان 1392 با استفاده از نقشه های فشار سطح دریا ارتفاع ژئوپتانسیل تراز پانصد هکتوپاسکال، رودباد تراز سیصد هکتوپاسکال (مؤلفه باد مداری و نصف النهاری)، امگای سطح زمین از سایت ncep/ncar و نمودار اسکیوتی از سایت دانشگاه وایومینگ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. هم چنین از شاخص های ناپایداری ki ، si ، tti و شاخص pw استفاده به عمل آمد.

    شاخص های ناپایداری وجود سامانه های ناپایدار را نشان دادند. در نمودار اسکیوتی، سطح 700 هکتوپاسکال خطوط دما و رطوبت به، هم نزدیک شده و نشان دهنده ناپایداری هوا و وجود رطوبت در این روز و در این سطح است. وزش باد در سطوح بالای جو به صورت غربی و در سطوح پائین جو به صورت جنوب غربی بود. در تراز 500 هکتوپاسکال ریزش هوای سرد از نواحی شمالی اروپا به درون این ناوه و فعال تر شدن دامنه، آن سبب فعال شدن سیستم کم فشار سودانی گردیده و عبور پرپند 580 ژئوپتانسیل متر بر روی آذربایجان هوای این منطقه، را تغذیه نموده سبب ریزش گردید. در روز 19 آبان هم این سامانه کم ارتفاع در این قسمت استقرار داشت و همین امر نشان دهنده حرک کند این سیستم و فعال شدن سیستم کم فشار سودانی به صورت متوالی در ایران بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها