• بررسی عملکرد لرزه ای سازه های فولادی دارای سیستم های مهاربندی برون محور با پیوند افقی (ebf) و پیوند قائم (v-ebf) در ارتفاع های مختلف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 224
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی عملکرد لرزه ای سازه های فولادی دارای سیستم های مهاربندی برون محور با پیوند افقی (ebf) و پیوند قائم (v-ebf) در ارتفاع های مختلف

    سختی اولیه و شکل پذیری مناسب مهاربندهای واگرا در برابر سختی بالا و شکل پذیری کم مهاربندهای همگرا مشخص کننده ی عملکرد لرزه ای مناسب این نوع مهاربندها می باشد. خصوصا عملکرد برشی تیر پیوند در مهاربندهای واگرا انرژی زلزله را مستهلک نموده ومنجر می شو د که سایر اعضا به حالت الاستیک باقی مانده و در نهایت با کاهش نیاز لرزه ای و افزایش شکل پذیری کل سازه همراه است.

    بر اساس استاندارد 2800، برای ساختمان های منظم با ارتفاع کم تر از 50 متر از تراز پایه، روش تحلیل و طراحی استاتیکی معادل در نظر گرفته شده است. در مقاله حاضر اثرات زلزله در دو جهت برای دو تیپ سازه فولادی دارای مهاربند واگرا با تیرهای پیوند افقی و قائم در سه ارتفاع مختلف که در هر ارتفاع دو سازه ی فولادی با سیستم مهاربندی مخلتف با هم مقایسه می شوند، برای تحلیل نتایج و مطالعات عددی از نرم افزار 16.0.03 v 2016 etab استفاده شده است.

    نتایج بدست آمسده به صورت جدول و نمودارهای زمان تناوب اصلی، وزن لرزه ای سازه، نیروی جانبی طبقات، برش تراز پایه و تغییر مکان نسبی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان دادند که زمان تناوب در هر سه ارتفاع به برای هر دو سیستم به شکل قابل توجهی به یک اندازه بودند. اما تغییر مکان نسبی سازه های دارای پیوند افقی در هر سه ارتفاع نسبت به سازه های دارای پیوند قائم کم تر بودند که نشان دهنده عملکرد لرزه ای مناسب این نوع سیستم ها در این زمینه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها