• تحلیل حس زمان در فضاهای همگانی 24 ساعته با تاکید بر نقش سرزندگی شهری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 298
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل حس زمان در فضاهای همگانی 24 ساعته با تاکید بر نقش سرزندگی شهری (نمونه موردی: خیابان امام رضا)

    هر با افزایش روزافزون مشغله های کاری جوامع بالأخص ایران، زمان تفریح و اوقات فراغت و فعالیت های متفرقه به زمان های بعد از کار و یا ساعات شب موکول شده است. بی توجهی به موضوع زمان در طراحی فضاهای شهری 24 ساعته و همچنین کیفیت پایین سرزندگی در فضاهای شهری موجود، تبیین کیفیت حس زمان و سرزندگی در فضای شهری فعال در شب را ملزم می شود.

    خیابان امام رضا (ع) به دلیل نوع کاربری ها و فعالیت های 24 ساعته از طراحی متناسب با عملکرد و سرزندگی کافی برخوردار نمی باشد که در این پژوهش به عنوان نمونه موردی، بررسی شده است.

    در این نوشتار ابتدا مفاهیم اولیه و تحلیل آن ها در پژوهش موردی صورت گرفته است و به منظور دستیابی به راهبردها و استنتاجات کاربردی طراحی در زمینه ایجاد فضاهای شهری فعال در شبانه روز دو عامل حس زمان و سرزندگی در فضای شهری 24 ساعته مورد بررسی قرارگرفته است. درنتیجه روش تحقیق در این پژوهش، مدل تحلیلی بوده که با استفاده از پرسشنامه و آزمون های تحلیلی spss عوامل تأثیرگذار مذکور بررسی شده است. نتایج عمده این پژوهش سیاست های طراحی در دو بعد کلان و خرد است که اشاره دارد به همکاری مسئولین و مشارکت مردم، زمینه سازی در راستای ایجاد فعالیت های شبانه و صدور مجوز های مربوطه، بهره گیری از سرمایه گذاری خصوصی با رعایت راهبردهای طراحی فضای شهری سرزنده و ایمن و فعال با کاربری های متنوع و همه شمول.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها