• بررسی مؤلفه های پایداری در معماری سنتی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 233
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی مؤلفه های پایداری در معماری سنتی ایران (مطالعه ی موردی: خانه مستوفی، بشرویه)

    بحران انرژی در دهه ی هفتاد میلادی و در پس آن، معظلات زیست محیطی بر بسیاری از فعالیت های انسانی، سایه افکند و سبب شد طراحی معماری به عنوان یکی از عوامل مؤثر در مصرف بالای انرژی با چالشی سخت مواجه شود. از این رو، مسئله حفظ محیط زیست، نیاز نسل های آینده و بهره گیری از انرژی های رایگان، مفهوم تازه ای را با عنوان "پایداری" در همه ی علوم، وارد نمود.

    بر اساس مطالعات صورت گرفته، اصول معماری پایدار در بسیاری از خانه های بومی و سنتی ایران، به طور نسبی رعایت شده است، از این رو میان معماری خانه های بشرویه به عنوان نمونه ی بارزی از بومی مداری، معیارهای پایداری از قبیل حفظ محیط زیست و استفاده از عوامل اقلیمی را با نگاه به عناصر شکل دهنده ی معماری بومی از جمله (فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و طبیعت) به درستی، رعایت شده است.

    در این پژوهش با بررسی میدانی خانه سنتی مستوفی در شهرستان بشرویه مشاهد شد که بافت و ساختمان این بنا بر اساس اقلیم، شکل گرفته است. استفاده از ایوان های زمستانی مجلل و ستون دار، سه بادگیر مرتفع و متوالی، دیوار اتاق ها و (صوفه) دارای تاقچه و بخاری دیواری است، فرم و نحوه ی استقرار بنا، جهت گیری بنا و استفاده از مصالح محلی، در جهت اصولی شکل گرفته اند که می توان آن را نمونه ای از اصول معماری پایدار در معماری سنتی ایران قلمداد کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها