• ارائه مدل ارزیابی عملکرد شرکتها، تحت تأثیر ابزارهای مدیریت هزینه و بودجه بندی با تأکید بر رویکرد اقتضایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 500
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 29903136021

    مقاله ارائه مدل ارزیابی عملکرد شرکتها، تحت تأثیر ابزارهای مدیریت هزینه و بودجه بندی با تأکید بر رویکرد اقتضایی

    هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر ابزارهای مدیریت هزینه و بودجه بندی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر رویکرد اقتضایی بوده است.

    طراحی/روش شناسی/رویکرد: در این راستا با استفاده از فاکتورهای اقتضایی درون سازمانی و برون سازمانی، ابزارهای مدیریت هزینه و بودجهبندی، به ارزیابی عملکرد، پرداخته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه ی برگرفته از مطالعات کیفی محقق ساخته و بر اساس نظر خبرگان بوده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و خبرگان فعال در بورس اوراق بهادار تهران در یک بازه 5 ساله از 1392 تا 1396 تشکیل داده است؛ که 360 پرسشنامه، برای تحلیل گردآوری شد. روابط بین متغیرها، با استفاده از نرم افزار اسمارت پلاس مورد آزمون قرار گرفت.

    یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که فاکتورهای اقتضایی درون سازمانی و برون سازمانی، ابزارهای مدیریت هزینه و بودجه بندی، بر ارزیابی عملکرد سازمانی تأثیر معنی داری دارند. فاکتورهای اقتضایی بیرونی، نسبت به فاکتورهای اقتضایی درونی، بر مدیریت هزینه و بودجه بندی، تأثیر بیشتری داشته است. همچنین تأثیر فاکتورهای اقتضایی بیرونی، با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت هزینه و بودجه بندی، بر عملکرد شرکتها، نسبت به فاکتورهای اقتضایی درونی، بیشتر بوده است.

    محدودیتها و پیامدها: با توجه به اینکه پرسشنامه این پژوهش یک پرسشنامه استاندارد می باشد. بنابراین هیچگونه محدودیتی در حین کار که تاثیری بر نتایج تحقیق گذاشته باشد مشاهده نگردید.

    پیامدهای عملی: پیامد پژوهش نشان میدهد که مدیران در تصمیم گیری هایشان به فاکتورهای اقتضایی درون سازمانی بیشتر توجه میکنند. همچنین مدیران با استفاده از ابزاهای نوین مدیریت هزینه و بودجه بندی میتواند عملکرد شرکت را ارتقاء دهند.

    ابتکار یا ارزش مقاله: میتوان گفت که مدیران شرکتها، باید به فاکتورهای اقتضایی برونسازمانی، توجه بیشتری داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها