• شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی با استفاده از رویکرد دلفی فازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 642
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 29903136021

    مقاله شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی با استفاده از رویکرد دلفی فازی

    هدف: حسادت سازمانی، احساسی منفی است که در تمامی سطوح سازمانی مشاهده میشود و پیامدهایی همچون تضعیف روابط بینفردی، ازبین رفتن پیوندهای دوستی و آسیب رساندن به تبادل دانش را برای سازمان به همراه دارد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و رتبه بندی عوامل تأثیرگذار بر حسادت سازمانی در سازمانهای دولتی )سازمان امور اقتصاد و دارایی، دانشگاه لرستان و سازمان صنعت و تجارت و معدن) انجام شده است.

    روش شناسی: این پژوهش ازنظر روش، ترکیبی و ازنظر نوع پژوهش، تحقیقی قیاسی  استقرایی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران عالی و میانی سازمانهای دولتی شهرستان خرمآباد هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 54 نفر از آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر با استفاده از ترکیب روش کمّی و کیفی، ابتدا با استفاده از داده های کیفی بهدست آمده از مطالعات اکتشافی، شامل بررسی متون اکتشافی و انجام مصاحبه های اکتشافی، عوامل مؤثر بر حسادت سازمانی مشخص شد؛ سپس با استخراج عوامل، از طریق تحقیق زمینه یابی این عوامل موردارزیابی و بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: یافته های پژوهش مشتمل بر دو بخش استکه در بخش نخست، مجموعه ای از عوامل مؤثر بر حسادت سازمانی شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت و رتبه این عوامل مشخص شد.

    پیامدها: نتایج حاکی از آن است که اشاعه فرهنگ بی عدالتی، ضعف شخصیتی، وجود رقابت در سازمان، ارزشها و نگرشهای فردی، قیاس فرد با دیگران، بی توجهی به مهارتها و قابلیت های فرد، ارتقا یافتن همکاران و تبادل پایین رهبر جزو مهمترین عوامل مؤثر بر حسادت سازمانی هستند.

    پیامدهای عملی: از آنجاکه حسادت در محیط کاری به نگرشهای منفی و رفتارهای مخرب افراد در محیط کار منجر می شود، پدیده حسادت در محیط سازمانی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد افراد در نظر گرفته شود.

    ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر با شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر حسادت سازمانی به پژوهشهای مدیریتی می افزاید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها