• بررسی امکان ایجاد تسونامی در دریای خزر

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر پایان نامه
    • تاریخ ارائه: 1381/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/09/21
    • تعداد بازدید: 956
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • زبان: فارسی
     بلوک خزری جنوبی یک بلوک لرزه خیز درداخل کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیا است که توسط کمربندهای فعال و لرزه خیز، کپه داغ، تالش و خزر میانی احاطه شده است. منطقه مورد مطالعه در این بررسی در محدوده 36 تا 42درجه عرض شمالی و 48 تا 57 درجه طول شرقی واقع شده است. دراین پژوهش لرزه زمینساخت منطقه خزر جنوبی از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته.

    توزیع زمانی و مکانی زمین لزره ها در دهه های مختلف زمانی از سال 1960 تا 1995 نشان دهنده فعالیت لرزه خیزی د رناحیه های مختلف می باشد. پارامترهای a و b بدست امده برای ناحیه های مختلف در طی دوره 95 ساله برای ناحیه های جنوب غرب و شمال منطقه خزر جنوبی دارای مقادیر مشابهی بوده و همچنین میانگین دوره بازگشت زمین لرزه های و ریسک لرزه ای احتمالی بیشینه شتاب زمین برای ناحیه های مختلف بدست آمده است. ارزیابی مقادیر به دست آمده نشان دهنده فعالیت بالای لرزه خیزی در منطقه خزر جنوبی می باشد.

    محاسبه انرژی و استرین آزاد شده در اثر زمین لززه های منطقه نشان دهنده فعالیت خیزی در دوره های مختلف پنج ساله است. همچنین با توجه به تعدادی از نگاشتهای رقمی موجود از زمین لرزه های منطقه انرژی آزاد شده به روش طیفی، گشتاوری، بزرگی محلی، روابط بین آنها به دست آمده است.

    برای بررسی سازوکار گسلهای منطقه، سازو کار کانونی تعداد 30 زمین لرزه با بزرگی mb³5 از سال 1980 تا 1995 به روش پلاریته اولین رسید موج p بحث گردیده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در محدوده شرقی منطقه در زون گسلی کپه داغ، زمین لرزه های رویداده از یک مولفه امتداد لغز راستگرد برخوردار هستند که دارای جابجایی شیب لغز معکوس می باشند و در خزر میانی ساز و کار گسلها از نوع نرمال با مولفه امتداد لغز راستگرد است. در بخش غربی آن نیز سازوکار فشاری غالب می باشد که با مولفه امتداد لغز راستگرد همراه است. 

سوال خود را در مورد این پایان نامه مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید