همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • ارزیابی صفات فیزیولوژیکی گیاه دارویی عروس چمنزار اروپایی (filipendula ulmaria (l.) maxim) از دو ارتفاع دراستان مازندران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/27
    • تعداد بازدید: 180
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارزیابی صفات فیزیولوژیکی گیاه دارویی عروس چمنزار اروپایی (filipendula ulmaria (l.) maxim) از دو ارتفاع دراستان مازندران

    عروس چمنزار اروپایی با نام علمی filipendula ulmaria l. از خانواده گلسرخیان (rosaceae) می باشد. مصرف خانگی از این گونه دارویی برای اولین بار از اواخر قرن 16 و 17 گزارش شده است. عروس چمنزار اروپایی به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب سنتی مشهور است که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله اسهال، ذات الریه، اسهال خونی و دیفتری در کودکان کاربرد دارد. به همین منظور بررسی اثر ارتفاع بر روی برخی خصوصیات فیزیولوژیکی این گیاه از دو ارتفاع مختلف 1585 و 1842 متر از سطح دریا در غرب استان مازندران جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.

    این پژوهش در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار انجام شد. نتایج نشان داد در صفات فیزیولوژیکی اختلاف معنی داری بین زمان برداشت وجود دارد و در مرحله گلدهی به مقدار این صفات افزوده می شود و بر میزان توتال فنل در برگ اثر متقابل بین زمان برداشت در دو ارتفاع معنی دار گردید و بیشترین مقدار آن مربوط به مرحله گلدهی در ارتفاع 1842 متر بود. همچنین ارتفاع اثر مثبتی برروی فلاونوئید و آنتی اکسیدان داشت و با افزایش ارتفاع به مقدار این صفات افزوده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت با افزایش ارتفاع از سطح دریا میزان ماده موثره در این گیاه افزایش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها