• چگونه توانستیم با ارتباط همدلانه در زیست بوم جدید (کرونا) در راستای سند تحول بنیادین با توجه به ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت با رویکرد تدریس معکوس تمام ساحتی دروس و ایده های خلاقانه ، انگیزش و فرصت یادگیری بیشتری برای دانش آموزانمان در بستر فضای مجازی شاد فراهم آوریم؟

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/11/30
    • تعداد بازدید: 154
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستیم با ارتباط همدلانه در زیست بوم جدید (کرونا) در راستای  سند تحول بنیادین با توجه به ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت با رویکرد تدریس معکوس تمام ساحتی دروس و ایده های خلاقانه ، انگیزش و فرصت یادگیری بیشتری برای دانش آموزانمان در بستر فضای مجازی شاد فراهم آوریم؟

    اقدام پژوهی حاضر در سال تحصیلی 1400-99، فضای حضوری و مجازی را به صورت دقیق و نکته سنج و با رعایت حقوق و محرمانه بودن اطلاعات در دبستان دخترانه جنت آموزش و پرورش منطقه 8  تهران به انجام رسیده است که منجر به ترسیم نیمرخ دبستان جنت شد، را روایت کرد. پژوهشگر در این پژوهش با استفاده از روش اقدام پژوهی و استناد به شواهد موجود، برخی مقالات، مجلات رشد و سند تحول بنیادین که شامل زنجیره ای از چرخه مارپیچی شناسایی و تبیین مسئله، برنامه ریزی و طراحی فعالیت ها، عمل، مشاهده، تفکر و بازطراحی مجدد به قصد حل مسئله انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، از ابزار مصاحبه و مشاهده ی مشارکتی استفاده شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از سه الگوی شش پرسش (چرا؟، چه وقت؟، چه کسی؟، کجا؟، چه چیزی؟ و چگونه؟)، الگوی ترسیم مفاهیم و الگوی تجزیه و تحلیل اطلاعات، تجزیه و تحلیل گردید.

    راهکارهای خلاقانه و مؤثر ارتباط همدلانه در زیست بوم جدید (کرونا) در راستای  سند تحول بنیادین با توجه به ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت با رویکرد تدریس معکوس تمام ساحتی دروس و ایده های خلاقانه، انگیزش و فرصت یادگیری بیشتری برای دانش آموزانمان در بستر فضای مجازی شاد در مدرسه انتخاب گردید که اثرگذار ترین آنها که بسیار هم مورد توجه دانش آموزان قرار گرفت: ((دختران بهشتی،مجری شو، لباهنگ،عید و داستان،خلاق شو،نگاه زیبابین،صدای دانایی،عهد آسمانی،به وقت آرامش،فرهنگ ایرانی –هویت ملی ، جشنواره طعم مهربانی ،هنر یک شوخی،ندای سلامتی ، آوای شوق ، شکوه لبخندها، طرح خوانا و...)نتایج بسیار مثبتی عاید گردید و علاوه بر حل مسایل مورد اشاره، شاهد رشد متوازن فضایل اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان شدیم. اقدام پژوه تحقق اعتبار و اطمینان پذیری، با گروه مدیریت مدیران منطقه 8 و گروه های آموزشی منطقه 8 تهران و معلمان دبستان جنت جهت سنجش کیفیت پژوهش مشورت نموده است.

    بر اساس یافته ها؛ معلم، دانش آموزان، والدین، تعامل بین آنان، تصمیم های مدیریتی سیاست گذاران، زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات ازجمله عواملی هستند که انگیزه دانش آموزان را تقویت می نمایند که در این میان با فراهم بودن زیرساختها، نقش معلم پررنگتر است و در بررسی بیشتر مؤلفه های دریافت شده است. پدیده کرونا با همه بازدارندگی‌های خود فرصتی فراهم کرد تا ما خود را با زیست ‌بوم جدید تطبیق دهیم و به بازسازی خود بپردازیم؛ شبکه آموزشی دانش‌آموز، شبکه رشد، مدرسه تلویزیونی ایران، بسته‌ها و محتواهای آموزش الکترونیکی آماده شده توسط همکاران و تدریس های معکوس ، از جمله فرصت‌های یادگیری بودند که قدرت بازآفرینی جدیدی را پیش روی معلمان و والدین و دانش آموزان و ارتقای مهارت‌های فناورانه آنان گشودند؛ اراده‌ جدی برای یادگیری مستمر از تجربیات دوره‌ فراگیری کرونا، مستندسازی و کاربست تجارب حاصل از آن،گسترش روش‌های آموزشی نوین، جایگزین وترکیبی بوجود آمد تا دبستان جنت در هر شرایطی شعار «آموزش تعطیل نیست» را با تمام قدرت و توان، عملیاتی نمود.

    در زیست بوم جدید شایستگی های معلمان، نقش آفرینی مدیران، قابلیت منابع و محتواهای درسی، کارآمدی موقعیت های یادگیری، کفایت زمان آموزش و تاثیر و ضرورت های مشارکت خانواده ها در جریان تربیت محک خورد و فهمی متفاوت والبته عمیق تر نسبت به این دسته از امور در ما پدید آمد. یافته ها نشان داد، در فضای حضوری و مجازی با اجرای روشها و راهکارهای متناسب، بررسی و شناسایی ایده های خلاقانه، انگیزش و فرصت یادگیری در فضای مجازی شاد با توجه به ساحتهای تعلیم و تربیت اسلامی می توان کلاسها را به نحو مطلوب مدیریت کرد. به این نتیجه رسیدیم که ما کیفیت را فدای کمیت ننموده ایم و انجام راهکار های پیشنهادی فرصت های یادگیری ، خدمات آموزشی و فرصت های تربیتی گامی کوچک ،برای تحقق تربیت همه جانبه در دانش آموزان گردیده بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها