• شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ تأملی بر دیدگاه معلمان و مدیران دوره دوم متوسطه ناحیه 2 ارومیه

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/02
    • تعداد بازدید: 144
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ تأملی بر دیدگاه معلمان و مدیران دوره دوم متوسطه ناحیه 2 ارومیه

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش ایران؛ تأملی بر دیدگاه مدیران و معلمان دوره دوم متوسطه ناحیه 2 ارومیه صورت پذیرفته است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می ‏باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان ارومیه به تعداد 550 نفر بود که با استفاده از روش نمونه ‏گیری تصادفی ساده 108 نفر به عنوان نمونه جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ‏های پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی بود.

    برای بررسی روایی پرسشنامه عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از نظر متخصصان حوزه مدیریت و علوم تربیتی بهره گرفته و پس از  بررسی آنها روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. شاخص نسبت روایی محتوایی (cvr) 0.98 و شاخص روایی محتوایی (cvi) 0.83 برای پرسشنامه به دست آمد. که نشانه دهنده روایی محتوایی قابل قبول برای پرسشنامه می ‏باشد. داده ‏های تحقیق پس از جمع ‏آوری بر اساس سؤال‏ های پژوهش و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و فریدمن تحلیل شدند.

    نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه مذکور، شش عامل(اقتصادی، محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فردی) را بدست آورد که در آن 66% درصد واریانس سوالات استخراج شده بود. یافته ‏های پژوهش نشان داد که شش عامل اقتصادی، محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فردی نقش مؤثری در توسعه فرهنگ کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش دارند. بر اساس نتایج بدست آمده، عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی نشان می ‏دهد که عامل اجتماعی در رتبه اول و در رتبه‏ های بعد به ترتیب عامل فرهنگی، عامل سیاسی، عامل فردی، عامل اقتصادی و عامل محیطی قرار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها