• چگونه توانستم مشکل جمع هراسی آوا، دانش ‏آموز پایه هشتم را بهبود ببخشم.

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/03
    • تعداد بازدید: 134
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    چگونه توانستم مشکل جمع هراسی آوا، دانش ‏آموز پایه هشتم را بهبود ببخشم.

    انسان موجودی اجتماعی است که دوستی و ارتباط با دیگران از ضرورت ‏های سازمان وجودی او محسوب می‏ شود. اما گاهی برخی از افراد جامعه از برقراری ارتباط با دیگران می‏ ترسند که این ترس جمع ‏هراسی تعبیر می‏ شود. جمع‏ هراسی یا هراس ‏اجتماعی یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که به صورت ترس از ارزیابی شدن یا مشاهده شدن توسط دیگران بروز می‏ کند به طوری که مبتلایان احساس می‏ کنند اعمال و رفتارشان توسط دیگران مورد قضاوت قرار می‏ گیرد و سعی می‏ کنند از موقعیت‏ های خاصی که در آن ممکن است از سوی دیگران مورد قضاوت قرار گیرند و نشانه ‏هایی از اضطراب از خود بروز دهند یا با دستپاچگی رفتار کند، اجتناب ورزند.

    پژوهش حاضر به منظور رفع مشکل آوا، یکی از دانش ‏آموزان پایه هشتم مدرسه هاجر شهرستان بافت صورت گرفته است. در این مطالعه به بررسی علل بروز مشکل جمع ‏هراسی در رفتار این دانش ‏آموز و بیان راهکارها و نتایج اقدامات صورت گرفته در این زمینه، پرداخته شده است. و هدف آن هدایت، کمک و یاری به دانش آموز در جهت بهبود و درمان مشکل جمع‏ هراسی و مقابله با آن بوده است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی و از نوع اقدام پژوهی می ‏باشد که در آن اطلاعات و داده‏ ها از طریق مشاهده گفت‏گو با والدین و شخص دانش ‏آموز، تشکیل جلسه با همکاران و جستوجو در پایگاه های اطلاعاتی و پژوهش ‏های مرتبط با موضوع جمع ‏آوری شده ‏اند.

    در مرحله بعد راهکارهای مناسب از جمله ایجاد رابطه دوستانه و صمیمی بین معلم و دانش ‏آموز و بین دانش ‏آموز و سایر دانش ‏آموزان، افزایش و تقویت اعتماد به نفس دانش ‏آموز، شناخت و پرورش استعدادها و مهارت ‏های ذاتی دانش ‏آموز، تقویت روحیه خودباوری و مدیریت خود، تشویق و ترغیب به مشارکت، تمرین موقعیت‏ های ترس ‏آور و مسئولیت پذیری، انتخاب و اجرا شدند. نتایج و عملکرد دانش ‏آموز پس از اجرا نشان داد که راهکارهای ارائه شده برای بهبود مشکل جمع ‏هراسی دانش ‏آموز موثر بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها