• آموزه های تربیتی تلاشگری انسان از دید گاه قرآن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/11
    • تعداد بازدید: 97
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    آموزه‌های تربیتی تلاشگری انسان از دید‌گاه قرآن

    یکی از خصایصی که برای تداوم زندگی آدمی و شکوفایی استعداد‌های او اهمیت زیادی دارد، ویژگی تلاشگری اوست که در این پژوهش به بررسی این خصیصه از منظر قرآن کریم پرداخته شده است.

    از آن‌جایی که تعلیم و تربیت، عرصه‌ی پیوند میان نظر و عمل است و رسیدن به هر یک از اهداف آموزش و پرورش در گرو تلاشگری و عمل متقابل مربیان و متربیان است، در این پژوهش با بهره‌گیری از آیات قرآن و با نگاه تربیتی، موضوع تلاش‌گری آدمی بررسی شده است. پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفته است.

    روش جمع‌آوری داده‌ها، روش اسنادی و رویکرد پژوهشگر در تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش، رویکرد توصیفی - تفسیری است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که محور‌های اصلی تلاش‌گری در قرآن عبارتند از: کار و تلاش‌گری هدف خلقت انسان است، عمل صالح مظهری متعالی از تلاش آدمی است، تلاش‌گری برای بازگشت از گناهان ضرورت دارد، تلاش آدمی زوال‌ناپذیر است، رابطه‌ا‌ی متقابل بین تلاش و تلاش‌گر وجود دارد، و در مسیر تلاش‌گری باید به خداوند توکل کرد. همچنین دلالت‌های تربیتی استخراج شده از آیات قرآن در قالب‌هایی چون اهداف و اصول تعلیم و تربیت، نقش معلم، رابطه‌ی معلم و دانش‌آموز، نقش دانش‌آموز، محتوا و برنامه‌ی درسی تبیین و تشریح شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها