• اثربخشی آموزش کنترل خشم برتاب آوری و کاهش پرخاشگری نوجوانان کار 14 تا 16 ساله شهر تهران( 1397 )

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/10/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/12/25
    • تعداد بازدید: 123
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اثربخشی آموزش کنترل خشم برتاب آوری و کاهش پرخاشگری نوجوانان کار 14 تا ۱۶ ساله شهر تهران( ۱۳۹۷ )

    پژوهش حاضرر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم بر تاب آوری و کاهش پرخاشگری نوجوانان کار ۱۴ تا ۱۶ ساله شهر تهران انجام شده است. جامعه آماری، از نوجوانان ۱۴ تا ۱۶ سال شهر تهران انتخاب شده است. روش نمونه گیری پژوهش، نمونه گیری در دسترس بود. درهمین راستا مدرسه کودکان کار صبح رویش به عنوان جامعه آماری انتخاب شد و 50 نفر از کودکان کار ۱۴ تا ۱۶ ساله از این میان انتخاب شدند.

    از این 50 نفر پیش آزمون به عمل آمد. سپس ۳0 نفر از کسانی که نسبت به دیگر افراد دارای نمره پایین تری در تاب آوری و کنترل خشم بودند گزینش و به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از آن، ۱5 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش و ۱5 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده ها عبارت بودند از پرسشنامه تاب آوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ ( 200۹ ) و مقیاس پرخاشگری کلامی پرسشنامه خشم اسپیبلبرگر ( ۱۹۹۹ ).

    سپس ۱2 جلسه 45 دقیقه ای آموزش کنترل خشم، روی گروه آزمایش انجام شد و در پایان جلسه از دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون انجام شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آزمون فرضیه ها، نتیجه آن شد که آموزش کنترل خشم بر تاب آوری و پرخاشگری نوجوانان کار ۱۴ تا ۱۶ ساله شهر تهران تاثیرگذار بوده است و در سطح خطای 05 / 0 ، آموزش کنترل خشم سبب ۴۳ % تغییرات در نمرات تاب آوری و همچنین ۳5 % تغییرات در نمرات پرخاشگری شد و بدین ترتیب باعث ارتقاء سطح تاب آوری افراد و کاهش سطح پرخاشگری آنها شده بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها