• بررسی مقایسه ای اثرات ضد دردی عصاره هیدروالکلی پروپولیس ایرانی بر درد حاد، مزمن واحشایی در موش کوچک آزمایشگاهی نر و ماده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/25
    • تعداد بازدید: 108
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی مقایسه ای اثرات ضد دردی عصاره هیدروالکلی پروپولیس ایرانی بر درد حاد، مزمن واحشایی در موش کوچک آزمایشگاهی نر وماده

    مقدمه: مطالعه قبلی ما نشان داده که عصاره هیدروالکلی پروپولیس ایرانی دارای اثرات ضد دردی در موش کوچک آزمایشگاهی می باشد. تاکنون نقش دقیق عوامل موثر درک درد و علت تفاوت حساسیت به درد در جنس نر و ماده بخوبی مشخص نشده است و از سوی دیگر نتایج منتشر شده در این زمینه نیز متناقض بوده است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای تفاوت جنسی در اثرات ضد دردی پروپولیس ایرانی بر درد حاد، مزمن و احشایی در موش کوچک آزمایشگاهی نر و ماده انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی به موش های کوچک سفید نر و ماده عصاره هیدروالکلی پروپولیس ایرانی با دوزهای 100 ، 200 و 400 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن حیوان داخل صفاقی تزریق و اثرات ضد دردی آن در آزمون های hot plate، , tail flick formalin و writing مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد عصاره پروپولیس در مقایسه با گروه کنترل در آزمون های ارزیابی درد دارای اثرات ضددردی می باشد  (0.05>p). میزان تحمل درد در آزمون های hot plate و tail flick در جنس نر بیشتر از جنس ماده بود  (0.05>p)، در حالیکه در آزمون writing اثرات ضد دردی متفاوتی در دو جنس مشاهده نشد.

    در آزمون فرمالین در فاز حاد جنس ماده تحمل به درد بیشتری از خود نشان داد اما در فاز مزمن زمان تحمل به درد نر ها بیشتر از حیوانات ماده بود. نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد میزان تحمل درد در جنس نر و ماده در بعضی از آزمون های مختلف ارزیابی درد وابسته به جنس است. برای بررسی چگونگی این اختلاف در دو جنس و عوامل موثر مانند هورمون های جنسی در اثرات ضد دردی دو جنس لازم است مطالعات بیشتری انجام شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها