• بهبود امنیت اینترنت اشیاء با رویکرد به استفاده از تکنیک های بلاک چین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/29
    • تعداد بازدید: 269
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بهبود امنیت اینترنت اشیاء با رویکرد به استفاده از تکنیک های بلاک چین

    پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه اینترنت اشیاء (iot) حاصل گردیده، که منجر به استفاده از این تکنولوژی نوین در کاربردهای گسترده ای گردیده است. از مهم ترین این کاربردها می توان به استفاده برای هوشمندسازی شهرها، زمینه های پزشکی، هوشمندسازی حمل و نقل، عرصه های نظامی و کاربردهای صنعتی را اشاره نمود.

    همان گونه که اشاره شد اکثر کاربردهای iot کاربردهای حساس و پراهمیت هستند. iot از یک سو به دلیل اهمیت بالای زمینه های کاربردی به شدت مستعد اعمال حملات بوده و از سوی دیگر به علت محدودیت ها و معضل های فراوان در تامین و تضمین امنیت ناکارآمد است. از این رو این شبکه ها به شدت نیاز تمهیداتی در راستای تامین و تضمین امنیت هستند.

    بحث ارتباطات و تعاملات داده ها(به عنوان حیاتی مبحث iot)، نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. جهت تحقق این مهم، در پژوهش پیشنهادی مکانیزمی تحت عنوان stcm معرفی شده است. stcm برپایه تمهیداتی که فراهم می سازد سعی دارد که تا حد امکان محرمانگی ارتباطات را تضمین نموده، گره های مخرب را شناسایی کرده و چالش های مرتبط با پژوهش گذشته در زمینه امنیت را بهبود بخشد.

    بدین منظور stcm در قالب سه گام کلیدی طراحی شده به طوری که در مرحله نخست سعی بر ایمن سازی گراف ارتباطی شبکه بوده، در گام دوم تمرکز بر تضمین محرمانگی تبادلات داده ها بوده و نهایتا در گام سوم اعتماد در طی مبادلات تامین و پشتیبانی می شود. نتایج شبیه سازی با استفاده نرم افزار cooja حاکی از کارایی بالا و برتری قابل توجهی مکانیزمی پیشنهادی stcm در مقایسه با پژوهش های پیشین است. این بهبود در مقایسه با روش های lwsdar و ctrust به ترتیب نام برده شده برای از دریافت های موفق معادل 9.8% و 5%، برای بهبود تشخیص مخرب ها معادل 13.8% و 7.1%، برای نرخ تغییرات والدها معادل 27.8% و 15.9 و برای از دست رفتن داده ها معادل 10.3% و 5.2% بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها