• بررسی تفاوت سهم الارث زن و مرد

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/30
    • تعداد بازدید: 140
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی تفاوت سهم الارث زن و مرد

    نبی اکرم (ص) فرمودند: « مااکرم النساء الاکریمٌ و لا اها نهنَّ الا لییم ». کرامت زن را پاس نمی دارد مگر کسی که خود بهره ای از کرامت برده باشد و به زنان جز انسان پست اهانت نمی کند.

    خداوند عالم و آدم با آفرینش مزدوج موجودات، زیبایی خاص به خلقت خویش بخشیده است. مزدوج بودن موجودات چندان که گفته شد نماد و نشانه کمال زیبایی و چکاد حکمت و اندیشه بوده، نه نقصان و کاستی و کمی. زن و مرد، طرفین زوجیت هستند و زوجیت، تبلور تعادل طرفین در معامله تزویج است. استاد مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام، مفهوم بالا را با عبارت تساوی زن و مرد بیان داشته است و تاکید می دارد که تساوی را با تشابه یکسان نپنداریم چرا که تشابه با مقتضای زوجیت هماهنگ نیست.

    بسیاری از اوقات افرادی شبهاتی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه چون مرد دو برابر زن ارث می برد پس ارزش مرد بیش از زنان است و در اسلام زنان از قدر و منزلتی کم نسبت به مردان برخوردارند. در حالی که با توجه به مباحثی که در ابتدای متن مطرح گردیده است همچون خلقت زن و جایگاه حقوقی و اجتماعی او در قرآن و ... و دلایل عقلی از نظر معصومین (ع) و متفکرین اسلامی به این نکته می رسیم که از عمده علل تفاوت ارث زن و مرد در اسلام نفقه زن و فرزند و هم چنین مهریه ای است که بر عهده مرد می باشد و غیره که بقیه موارد در داخل متن به آن اشاره گردیده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها