• کاوش و جستجویی در جهت بررسی آموزش فرهنگ درحوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/01
    • تعداد بازدید: 136
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    کاوش و جستجویی در جهت بررسی آموزش فرهنگ درحوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

    آموزش فرهنگ در یادگیری زبان دوم و کاربرد متناسب آن در بافت های مختلف نه تنها مؤثر است، بلکه در مواردی گریزناپذیر. برای آموزش فرهنگ همراه با زبان دوم روش های گوناگونی را می توان در پیش گرفت. در واقع آموزش زبان دوم، خارج از بافت فرهنگی زبانِ هدف، تنها زمانی کارامد خواهد بود که با آموزش دست کم برخی از ویژگی های فرهنگی جامعه زبانی هم زمان باشد. با توجه به رابطه تنگاتنگ زبان و سنتهای فرهنگی، از قرن نوزدهم علاوه بر آموزش زبان بر آموزش فرهنگ نیز تأکید شد.

    با این حال، کمبود تحقیقات در خصوص اهمیت تدریس و آموزش فرهنگ ایرانی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان کاملاً مشهود است. فرهنگ دارای مفهوم گسترده تری است و بن مایه آن، بامفاهیم زبان شناختی که در کلاس های آموزش زبان دوم تدریس می شود، گره خورده است.

    هدف از پژوهش حاضر، تجربه و میزان آشنایی زبان آموزان فارسی (دانشجویان خارجی) از فرهنگ ایرانی و همچنین میزان تأثیرگذاری تدریس وآموزش فرهنگ در موقعیت و شرایط مختلف فرهنگی از دیدگاه آنها است. برای گردآوری داده ها با فارسی آموزان خارجی مصاحبه شد و با روش تحلیل محتوا مقوله ها طبقه بندی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که به طور کلی تجربه و میزان آشنایی فارسی آموزان خارجی با مفاهیم و نمونه های فرهنگی مختلف و متفاوت بسیار زیاد بوده و همچنین تدریس و آموزش فرهنگ را در کنار آموزش زبان فارسی الزامی دانستند و نقش آموزش فرهنگ را به عنوان عاملی مهم و اساسی در آموزش زبان فارسی تبیین کردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها