• بررسی مقایسه ای طبقه بندی علوم از منظر شمس الدین آملی و قطب الدین شیرازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/01
    • تعداد بازدید: 157
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی مقایسه ای طبقه بندی علوم از منظر شمس الدین آملی و قطب الدین شیرازی

    طبقه بندی علوم، علاوه بر سهولت در کارهای علمی، نوعی نظم فکری در محقق ایجاد می کند و حدود و میزان هر علم را مشخص می سازد و به ترسیم هندسه ی علوم در تمدن اسلامی یاری می رساند. به همین سبب، در جامعه ی علمی اسلام همواره براین اصل تأکید شده است. دانشمندان مسلمان در دوران شکوفایی علم تلاش کرده اند تا طبقه بندی های مختلفی از علوم در زمان خود ارائه دهند. علامه قطب الدین شیرازی و شمس الدین آملی از دانشمندانی هستند که در این زمینه گام برداشته اند.

    قطب الدین شیرازی در سده هفتم هجری قمری می زیست و از دانشمندان جامع و بزرگ زمان خود بود. وی در کتاب دره التاج، که تألیف جامعی در علوم فلسفی است و به زبان فارسی تألیف شده، طبقه بندی مد نظر خود از علوم را مطرح کرده است. قطب الدین در این کتاب تلاش کرده است تا تقسیم بندی علوم را به نحوی انجام دهد تا کلیه ی علوم عصر از فلسفی (یا حکمی) و دینی در آن جای بگیرد.

    شمس الدین آملی، مدرس شیعه مذهب سده ی هشتم هجری قمری، درکتاب نفایس الفنون به طبقه بندی علوم پرداخت و همانند قطب الدین شیرازی درطبقه بندی خود علوم جدیدی را مطرح نمود و با درهم شکستن طبقه بندی های سنتی علوم، رویکرد نوینی در تاریخ علم به دست داد. طبقه بندی های مذکور دارای نقاط اشتراک و افتراقی، هم در نوع نگرش به علم، و هم در ترتیب رده بندی علوم هستند. در این مقاله، ضمن مقایسه ی این دو طبقه بندی با یکدیگر، تأثیر و اهمیت دیدگاه های فکری-کلامی و شرایط تاریخی این دانشمندان در طبقه بندی علوم و ارائه ی طبقه بندی های متفاوت در تاریخ علم بیان خواهد شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم