• بررسی اصول همکاری گرایس و نقض آن در نمایشنامه « پهلوان اکبر می میرد» از بهرام بیضایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/04
    • تعداد بازدید: 269
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی اصول همکاری گرایس و نقض آن در نمایشنامه « پهلوان اکبر می میرد» از بهرام بیضایی

    کاربرد شناسی از شاخه های اصلی زبان شناسی است که انسجام گفتمانی را حاصل تعامل کاربران زبان و بافت متن می داند، به همین خاطر موضوع آن مطالعه توانایی و قابلیت های استفاده از زبان و ساختن جملات مرتبط با بافت زبان است تا نشان دهد که چگونه گفتار در موقعیت های مختلف، معنا می یابد. در علم زبان شناسی، کاربرد شناسی با آثار گرایس به طور جدی مطرح شد.

    هربرت پُل گرایس یکی از فیلسوفان زبان است که مطالعات دقیق وگسترده ای درباره مکالمات و کنش های زبانی دارد که به اصول همکاری گرایس شهرت دارند. این اصول را می توان در همه متن های ادبی مشاهده کرد؛ بر همین اساس این تحقیق به بررسی اصول همکاری گرایس و نقض آن در نمایشنامه « پهلوان اکبر می میرد» از بهرام بیضایی پرداخته است.

    بر اساس یافته های این تحقیق؛ اصول همکاری گرایس در اکثر موارد در این نمایشنامه رعایت شده است. شخصیت های پهلوان اکبر، پیر زورخانه و مرد می فروش بیشتر از بقیه اصول گرایس را رعایت کرده اند و شخصیت های حیدر و گزمه ها هم بیشتر از بقیه اصول گرایس را نقض کرده اند. این تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی انجام شده است و ابزار گردآوری آن نیز از طریق فیش برداری و یادداشت برداری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها