• مقایسه اثربخشی هیپنوتراپی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموزان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/12
    • تعداد بازدید: 232
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    مقایسه اثربخشی هیپنوتراپی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموزان

    اضطراب ناشی از امتحان یکی از موانع بهره گیری از اندوخته ها قبلی و اطلاعات آموزشی است، در حالی که عزت نفس به عنوان اساسی ترین عامل مؤثر در رشد شخصیت نوجوانان در کاهش اضطراب و بهبود سلامت روان آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی هیپنوتراپی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموزان بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود.

    جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر سال دومِ مقطع متوسطه دوم منطقه 11 شهر تهران در سال 1399 تشکیل دادند. از میان جامعه آماری فوق به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 60 دانش آموز انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 20 دانش آموز) قرار گرفتند و به پرسشنامه های اضطراب امتحان (sarason, 1957) و عزت نفس (cooper smith, 1967) پاسخ دادند.

    گروه گواه در انتظار ماند و گروه های آزمایش تحت هیپنوتراپی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هر هفته 2 جلسه قرار گرفتند؛ در پایان مداخلات درمانی، بار دیگر آزمودنی های گروه های آزمایش و گواه، توسط پرسشنامه های پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج نشان داد که هیپنوتراپی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به کاهش اضطراب امتحان و افزایش عزت نفس دانش آموزان شدند (0.01>p). مقایسه میزان اثربخشی این دو روش درمانی نشان داد که هیپنوتراپی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اثربخشتر است (0.01>p)، در حالی که بین این دو روش درمانی در افزایش عزت نفس دانش آموزان تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0.05<p). لذا می توان از این آموزش ها در جهت کاهش اضطراب امتحان و افزایش عزت نفس دانش آموزان بهره برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها