• مقایسه تاثیر تزریق اینتراتیمپاتیک کورتیکواسترویید در کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی با تعداد دفعات تزریق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/23
    • تعداد بازدید: 193
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مقایسه تاثیر تزریق اینتراتیمپاتیک کورتیکواسترویید در کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی با تعداد دفعات تزریق

    مقدمه: در این مطالعه ما به بررسی تاثیر تعداد دفعات تزریق اینتراتیمپانیک کورتیکواستروئید بر روی نتایج شنوایی حاصل درمان بیماران مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی می پردازیم.

    موارد و روش: در این مطالعه 25 بیمار مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی ( سطح شنوایی اولیه > 25 و فاصله زمانی بین شروع علایم تا شروع درمان ≤ 31 روز ) شرکت کردند. بیماران پردنیزولون خوراکی ( به میزان یک میلی گرم بر کیلوگرم تا حداکثر 60 میلی گرم و به مدت یک هفته ) در ترکیب با تزریق اینتراتیمپانیک تریامسینولون 40 به میزان یک سی سی دریافت کردند. تزریق اینتراتیمپانیک به صورت سه بار تزریق با فاصله هر سه روز یک بار و در صورت عدم بهبودی کامل انجام دو تزریق اینتراتیمپانیک دیگر با فاصله هر سه روز انجام شد. بیماران بعد از تزریق سوم و پنجم مورد اودیومتری قرار گرفتند.

    نتایج: تفاوت معنی داری در نتایج شنوایی در تزریق سوم و پنجم وجود نداشت. همچنین در این مطالعه ارتباط عوامل سن ، جنسیت ، سطح شنوایی در زمان قبل از درمان و فاصله زمانی شروع علایم و شروع درمان با نتایج شنوایی حاصل از درمان در تزریق سوم و پنجم فاقد معنی داری آماری بوده ( 0.05 < p) . 

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به اینکه تعداد دفعات تزریق اینتراتیمپانیک کورتیکواستروئید بر روی نتایج شنوایی بیماران بی تاثیر است می توان با به حداقل رساندن تعداد دفعات تزریق از استرس جسمانی و روحی بیماران و همچنین عوارض ممکن ناشی از مداخله درمانی کاست. هر چند این یافته نیاز به انجام مطالعات بیشتر و در سطح وسیع تر دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها