• بررسی تاثیر تحریک الکتریکی نقاط فشاری li4 و li11 بر میزان ناتوانی درد کمربند لگنی در زنان باردار: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/23
    • تعداد بازدید: 93
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی تاثیر تحریک الکتریکی نقاط فشاری li4 و li11 بر میزان ناتوانی درد کمربند لگنی در زنان باردار: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

    زمینه و هدف: درد کمربند لگنی یکی از مشکلات شایع دوران بارداری می باشند . طب سوزنی یکی از راهبردهای درمانی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر تحریک الکتریکی نقاط سوزنی li4 و li11 بر میزان ناتوانی درد کمربند لگنی زنان باردار انجام شد. روش کار: این کارآزمایی بالینی- تصادفی روی 101 زن باردار مراجعه کننده به مراکز سلامت شهر قزوین مبتلا به کمر و لگن درد، از فروردین تا آبان 1399 انجام شد.

    نمونه گیری در دسترس بود و سپس نمونه ها با استفاده از تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شد. گروه مداخله در 12 جلسه تحریک الکتریکی نقاط سوزنی هوگو و کوجی از هفته 26 تا 32 بارداری شرکت کردند. گروه کنترل مراقبت های استاندارد دوران بارداری را دریافت کردند. پرسشنامه ناتوانی اسوستری قبل، 2 و 4 هفته بعد از مداخله در دو گروه تکمیل شد. داده ها با نرم افزار r و آزمون های مدل اثرات آمیخته و آزمون تعقیدی مدل اثرات آمیخته با تصحیح tukey تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری کمتر از 05 / 0 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله کاهش معناداری بر میزان ناتوانی درگروه مداخله نسبت به گروه کنترل داشت (001 / 0 > p) .

    نتیجه گیری: تحریک الکتریکی نقاط سوزنی هوگو و کوچی در دوران بارداری می تواند شدت درد و ناتوانی در زنان مدت درد کمر بند لگنی را بهبود بخشیده و به عنوان یک روش غیر دارویی برای زنان باردار کم خطر توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها