• بررسی وام واژه ها در ساخت فعل های مرکب در زبان بلوچی بر اساس عوامل اجتماعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/07
    • تعداد بازدید: 146
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی وام واژه ها در ساخت فعل های مرکب در زبان بلوچی بر اساس عوامل اجتماعی

    پژوهش حاضر به بررسی فرآیند آمیزش قرضی در ساخت فعل های مرکب و میزان استفاده از این نوع فعلها با توجه به زمینه های مختلف بر اساس عوامل اجتماعی سن، جنسیت و میزان تحصیلات در زبان بلوچی می پردازد. جهت این امر در مکانهای مختلفی در شهرهای چابهار و نیک شهر گفتگوهایی با گویشوران بومی توسط نگارنده ها صورت گرفت و با اجازه خود آنها، مکالمه ها ضبط شدند. سپس جملات به تفکیک در نرمافزار اکسل تایپ شدند و درنهایت به استخراج فعل های موجود پرداخته شد.

    در کل تعداد 450 فعل ( ٤٢ فعل ساده و ٤٠٨ فعل مرکب ) استخراج گردید که ٤٠٨ فعل مرکب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی ها حاکی از آن است که تعداد ٢٦٣ فعل مرکب از ترکیب واژه های بومی و ریشه فعلی بومی و تعداد ١٤٥ فعل مرکب دیگر از ترکیب واژه های قرضی با ریشه فعلی بومی ساخته شده اند.

    نتایج بررسی های انجام شده بر روی ١٤٥ فعل مرکب حاصل از آمیزش قرضی بدین شرح است: در برخی از فعلهای مرکب واژه قرضی جایگزین واژه بومی شده است، دوم این که واژه های قرضی همراه با کاربرد یا پدیده ای نو وارد زبان بلوچی شده اند و در ترکیب با ریشه فعلی بومی، فعل های مرکب جدیدی ساخته اند، سوم اینکه واژه های قرضی از زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی وارد زبان بلوچی شده اند و درنهایت عوامل اجتماعی ( سن، جنسیت و میزان تحصیلات ) در میزان استفاده از فعل های مرکب حاصل از آمیزش قرضی تاثیرگذار هستند به طوری که به کاربردن آنها در میان جوانان، زنان و افراد تحصیل کرده بسیار رایجتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها