• بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده با رضایت از زندگی زنان سالمند عضو مرکز نگهداری روزانه سالمندان شهر لاهیجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/01
    • تعداد بازدید: 142
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده با رضایت از زندگی زنان سالمند عضو مرکز نگهداری روزانه سالمندان شهر لاهیجان

    حمایت اجتماعی و به خصوص حمایت خانواده از جمله مهمترین متغیرهای روانشناختی بین سالمندان است، همچنین تاب آوری به عنوان یکی از زیرطبقات رویکرد روانشناسی مثبت گرا، نقش مهمی در مقابله با تنیدگی ها و تهدیدهای زندگی و آثار نامطلوب آن دارد. این پژوهش به بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده با رضایت از زندگی زنان سالمند عضو مرکز نگهداری روزانه سالمندان شهر لاهیجان پرداخته است. این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی می باشد. روش تحقیق انتخاب شده در این مجموعه از نوع توصیفی - همبستگی است.

    جامعه آماری پژوهش متشکل از زنان سالمند عضو مرکز نگهداری روزانه سالمندان شهر لاهیجان هستند برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده و یک مرکز انتخاب شده و به صورت تصادفی افراد نمونه انتخاب شدند و با توجه به تعداد مولفه های تحقیق تعداد افراد 100 نفر بدست آمد . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه رضایت از زندگی سالمندان وود، وایلی و شوفر  (1969) و پرسشنامه مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی  (mspss) استفاده شد.

    تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد میان تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده با رضایت از زندگی زنان سالمند رابطه وجود دارد. بین تاب آوری با رضایت از زندگی زنان سالمند رابطه وجود دارد . بین حمایت اجتماعی ادراک شده با رضایت از زندگی زنان سالمند رابطه وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها