• تاثیر اجرایی طرح تحول سلامت برارتقا سلامت سالمندان مردتحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان رامهرمز درسال 1397

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/15
    • تعداد بازدید: 155
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تاثیر اجرایی طرح تحول سلامت برارتقا سلامت سالمندان مردتحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان رامهرمز درسال 1397

    زمینه و هدف: یکی از مسایل عمده جمعیتی در اکثر کشورهای جهان، مسله سالخوردگی جمعیت و پیامدهای ناشی از آن است. سالمندی دوره ای مهم و حساس از زندگی بشر بوده و مطالعات نشان می دهند بیش از 80 % آنها حداقل دارای یک بیماری مزمن ، حدود 60 % از هزینه های مراقبتهای بهداشتی، 35 % از ترخیص و 47 % از روزهای بستری در بیمارستانها را افراد سالمند تشکیل می دهند . لذا ضروریست همگام با کشورهای توسعه یافته جهت ارتقا سلامت سالمندان کوشش نمود .

    مطالعه ای حاضر با هدف تبین تاثیر اجرای طرح تحول سلامت بر ارتقا سلامت سالمندان مرد در مراکز بهداشت شهرستان رامهرمز در شهر رامهرمز طی سال 1397 انجام گرفت . روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی، جامعه آماری متشکل ازسالمندان مرد ساکن شهر رامهرمز مراجعه داشته به پایگاه سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و نمونه گیری به صورت انتخاب تصادفی بود . پس از انجام 12 مصاحبه باز نیمه ساختار یافته داده ها به حد اشباع نظری رسید .محقق به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای نهفته بهره برد .

    یافته ها : یافته ها منجر به استخراج چهار طبقه اصلی شامل عوامل آموزشی (شش زیرطبقه)، عوامل تغذیه (دو زیرطبقه)، عوامل آگاهی بهداشتی (پنج زیرطبقه) و عوامل بهداشت فردی (چهار زیر طبقه) گردید . نتیجه گیری: عوامل آموزشی با مهمترین زیر طبقه با عنوان " آموزش بهداشت بر طبق نیاز سن سالمند " ماحصل این تحقیق بحساب آمد .

    طبق اصول آموزش سلامت لازم است آموزش های ارائه شده به سالمند برطبق نیازهای بهداشتی آنها باشد . تحقیق نشان داد آموزش ها به گروه سالمندان با کیفیت و مطلوب و به روز نمی باشد و تا زمانی که نیازهای بهداشتی درمانی سالمندان جهت پیشگیری اولیه و ثانویه به منظور جلوگیری از وقع بیماری های مزمن و غیرواگیر ، بصورت صحیح شناسایی نگردد نمی توان داعیه دار آن بود که اجرای طرح تحول سلامت سبب ارتقا سلامت سالمندان شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها